Thursday 26 March 2009

Najib dan Orang Mexico!!!

"In Mexico an air conditioner is called a politician because it makes a lot of noise but doesn't work very well."
Len Deighton quotes (English writer, b.1929)

Najib dah sah jadi presiden. Persoalannya:
BERANIkah beliau merubah UMNO?

1.Ketua wanita baru tidak ada masalah.
2.Ketua Puteri mudah dijinakkan

Tetapi:

3.Ketua Pemuda macamana? Kredibiliti dan integriti KJ sudah tercalar dengan kes rasuah politik. Musuh-musuh UMNO di luar amat gemar menghidangkan menu rasuah pimpinan UMNO diminda rakyat. Sekarang bagaikan sudah terang lagi bersuluh. Pemuda masih lagi menobat pemimpin yang dah jelas pengamal rasuah sebagai pemimpin hadapan. Pemuda masih belum bersedia membuat anjakan.
4.KJ dan Khir, kedua-duanya dipanggil oleh Badan disiplin. KJ kena dan Khir terlepas. Kedua-dua tokoh ini ada keraguan dalam permainan kotor. Orang UMNO tahu. Rakyat pun tahu.Tetapi apabila keputusan diumumkan KJ menang,Khir nombor dua.Mukhriz tercorok tempat ke3.Maknanya pemain-pemain 'kotor' ini masih mendapat tempat dalam UMNO.
5.Orang yang ikut perlembagaan dan tata etika akan pupus.Tidak popular langsung.
6.sebelum ini saya telah pun menterjemahkan pemikiran melalui komen saya tentang prinsip 'bersih' seseorang individu yang hendak diangkat sebagai ketua dan berjawatan dalam kabinet serta kerajaan.
7.Amalan lampau Ketua Pemuda diberi tempat dalam kabinet kecuali sewaktu Syed Jaafar Albar.BERANIkah Najib mengenepikan KJ dan berhadapan dengan pasukan upahan KJ kelak untuk menyalak dan mendesak supaya beliau diberi tempat dalam kabinet dan kerajaan.
8.Ini akan berlaku.Kalau dinilai dari segi betapa ketidakpatuhan KJ mematuhi perlembagaan dan tata etika parti,.'Bear in mind'~ KJ adalah seorang individu yang mempunyai agenda yang tinggi.Tidak beretika pulak.
9.Hanya satu sahaja senjata yang ada pada Najib: Iaitu 'KEBERANIAN' dan 'KEBIJAKSANAAN' yang luar biasa.10.Jangan jadi macam King Ghaz, UMNO selamat, dia hilang dipersada politik negara.
11.Sebagai anak Melayu saya sentiasa mendoakan Najib dan UMNO selamat.

No comments:

Post a Comment