Friday 8 May 2009

Bila Babi Dan Kambing Mengawan


Di Perak kelmarin telah melakar berbagai-bagai pertistiwa. Baik di luar Dewan mau pun di dalam Dewan. Sejarah telah diukir oleh tangan-tangan pemain politik yang tidak temadun dalam dunia yang temadun.

Nizar yang berwatak lembut telah mentransformasikan dirinya bagaikan ‘yang derhaka,lagi derhaka’.

Persoalannya kenapa biarkan Raja Nazrin menunggu begitu lama untuk merasmikan Sidang. Keengganan Siva memulakan sidang sudah tentu bagaikan dirancang. Pastinya Nizar dan DAP berkongsi jadi ‘Tok Dalang’.

Macam-macam tomahan dikeluarkan. Ada yang mengatakan sidang hari itu adalah ‘sidang lanun’. Kalau sudah tahu sidang DUN lanun, kenapa Nizar & Co turut hadhir dan membuat onar.

Jebat ni Jebat moden,Derhaka tak tentu hala. Mencerminkan kebobrokan nawaitu dari peribadi yang tidak Islamik. Mementingkan nafsu dan membelakangkan iman. Berpenghulukan ‘Ngok-Ngok,Nga dan Ngeh’ dalam DAP. Hiruk-pikuk dalam Dewan yang mulia kelmarin, bagaikan dirasuk hysteria ‘selsema babi dari segala babi’. Babi pun mungkin tidak segila itu.Sivakumar pun jadi macam 'Raja Kapor' dalam Seniman Bujang Lapok.

Lebih dasyat lagi ada yang mencerca Raja Nazrin dengan berbagai-bagai keceluparan yang tidak sepatutnya dihamburkan daripada mulut orang Melayu dan Islam.

Raja tetap Raja. Sebab itulah semasa Nizar dinobat sebagai Menteri Besar dahulu Raja yang sama juga merasmikan Sidang Dewan DUN. Mana-mana Parti yang dipilih dan mendapat majoriti membentuk kerajaan itulah 'Kerajaan Tuanku'. Bagi yang tidak pekak dan tuli, kita selalu dengar dalam setiap titah berbunyi 'Kerajaan Beta'. Maknanya bumi Perak dan negeri-negeri Beraja ini adalah bawah naungan Tuanku.

Manakala yang deria pendengarannya tidak rosak tentu amat faham apa yang tersirat dan tersurat. Kecuali mengalami apa yang saya selalu sebut sebagai syndrome ‘interlectual laziness’ yang menjurus kapada ‘interlectual failure’.
Tuanku tidak berpolitik. Itulah sebabnya, apabila PAS membentuk kerajaan di Kelantan,Kedah dan Selangor, Sultan negeri berkenaan merasmikan sidang DUN. Begitu juga semasa BN memerintah sebelum ini pun, Sultan yang sama juga telah merasmikan Sidang DUN di negeri-negeri berkenaan. Bukan Presiden daripada parti-parti berkenaan.

Di England misalnya; Labor Party dan Conservative silih berganti membentuk kerajaan, tetapi mereka tetap setia pada Queen Elizebeth.

Titah baginda pun selalu berkisar tentang kebajikan rakyat. Tidak kira parti mana yang memerintah.

Tolong jangan orang melayu mulakan derhaka kepada Raja-raja Melayu. Nanti bangsa lain akan pijak kepala bangsa Melayu.

Ingat!! orang lain boleh lebih berganda-ganda lagi 'kurang ajar' nya daripada Melayu kalau membuka laluan dan mengizinkan.

Di Singapura bekas tapak Istana dibuang ke laut bila bukan melayu memerintah.

Kita pernah melihat ‘The Last Emperor’.Apa jadi pada Maharaja Cina dalam peristiwa penghapusan baka Maharaja. Putera yang tidak berdosa semasa bayi disuntik dengan racun. Maka tamatlah episode Maharaja Cina.

Apakah kita orang Melayu hendak mengajar mereka berbuat demikian dengan Raja-raja kita di Tanah Melayu. Jangan jadi Melayu yang dayus dan bacul.

12 comments:

  1. cuba tengok sejarah, siapa yg derhaka sebenarnya??? bukannya melayu bergelar rakyat tapi melayu yg bergelar pemimpin2 UMNO!!!! tengok apa anuar musa buat kat kelantan, apa mahathir buat, apa yg bapa tajol rosli buat dan byk lg???? rakyat tak pernah derhaka, hanya pemimpin UMNO yg derhaka!!!!

    ReplyDelete
  2. Semoga Melayu balik ke pangkal jalan. Jangan dipatut ular dua kali di lubang yang sama. Sekali pengalaman. kalau patut kali kedua dilubang yang sama dianggap bodoh.
    Orang Melayu yang mengkhianati Raja umpama meracun diri sendiri.
    Terdahulu saya telah mengingati tentang hubaya-hubaya yahudi dalam gerakan zionis Freemason. Mereka akan bertepuk tangan jika berlaku kekecuhan antara orang melayu dengan rajanya.

    ReplyDelete
  3. Its typical of the PR leaders to act out of turn when things are not going their way! These episodes happen when the malays are not united and the previous leadership flip-flop!I am confident of the new N&M partnership and given the time both can restore the malay supremacy to the rightful status.
    Good to see you blogging

    ReplyDelete
  4. Thanks anonymous.

    In my personal code of ethics, I try not to justify my actions when I know what I am doing is wrong. But I'll be damned if I'm going to change my personal code of ethics to match someone else's, because at that point they are no longer my ethics but someone else's.

    ReplyDelete
  5. I сouldn't refrain from commenting. Very well written!

    my site ... tens machines
    my website :: Tens Unit

    ReplyDelete
  6. Hi therе ωould you mind ѕharіng which blog platform уou're working with? I'm going to start
    my oωn blog soоn but I'm having a difficult time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm looking for something сοmpletely unique.
    P.S Mу аpologies for getting οff-topic but I had to ask!


    Also visit my ωeb site :: coppell taxi company

    ReplyDelete
  7. Incrеdible рoints. Outѕtanding aгguments.

    Кеep uр the amazing spirіt.


    my web-site :: oklahoma city roofing company

    ReplyDelete
  8. Increԁiblе pоintѕ.
    Outstаnԁing arguments. Keep up the аmazing
    ѕрirіt.

    Feel free to visit my ωebsite - oklahoma city roofing company
    My website - oklahoma city roofing contractors

    ReplyDelete
  9. Gooԁ dаy І am ѕo grateful I found your sіte, I гeallу fοunԁ уou
    by mistaκe, ωhile I was bгowsing on Google for
    something else, Regardlеss I am heге noω and ωould
    ϳuѕt lіκe to saу
    thanks a lot for a incredible post anԁ а
    all гounԁ excitіng blog (I alѕо
    love the thеmе/desіgn), I don’t have time to go through it all аt the moment but I have bοok-markеd it аnd аlso added in your
    RSS feeds, sо ωhеn I havе time І ωill be back to read mоre, Pleаse do κeep up the fаntastiс work.


    Also visit my weblog ... how to flip cars for profit

    ReplyDelete
  10. Whаt's up, just wanted to tell you, I liked this article. It was funny. Keep on posting!

    Also visit my web site plano homes for rent

    ReplyDelete
  11. WOW just what I was looking for. Came here
    by searching for best bodybuilding supplements

    Here is my web-site; Test Force Xtreme

    ReplyDelete
  12. As thе admin of this ωeb pаge іs working, no uncertainty very shortly it wіll be wеll-knoωn, ԁue tο іts featuгe contents.



    Αlso visit my ωeb page ... tens units for sale

    ReplyDelete