Wednesday 20 May 2009

From Nik Amir & 3 Abdul To Nik Abduh & Nik Aziz With Love


Penasihat yang tidak 'sihat moral' sebenarnya adalah penjenayah Agama yang amat besar. Apatah lagi ungkapan Nik Aziz merentasi seantero negara. Mereka ini patut di'HUDUD'kan oleh Nik Abduh dan generasi baru dalam PAS.

Sekarang ini PAS dah mula 'pick-up'. Janganlah 'hujan ditengah hari' akibat menghamburkan kata-kata tanpa membuat kajian yang baik.Kalau dah tahu ayahnda dikelilingi penasihat 10% macam cerita Allahyarham Tan Sri P.Ramlee '3 Abdul',Nik Abduh!! nasihatlah ayahnda Nik Aziz supaya jangan celupar. Takut nanti PAS,Nik Aziz dan Penasihat-penasihat kena lelong.

Percayalah kalau nanti dah kena lelong PAS akan terkapai-kapai untuk pulih dan berada seperti situasi sekarang dalam politik negara. Atau mungkin dikapankan selama-lamanya oleh Allah SWT.

Ini bukan perkara baru. Dalam apa jua organisasi memang terdapat penasihat yang tidak sihat seperti ini merata-rata. Cuma pemimpin yang baik mestilah menilai secara komprehensif mutu nasihat itu.


UMNO sekarang pun mempunyai masalah yang sama. Mempunyai penasihat-penasihat dari spesis yang sama. Masalah dalam UMNO sudah jadi macam 'HIV'. Sudah tidak ada imuniti lagi. Untuk pulih, UMNO perlu kepada 'miracle'.Keajaiban atau 'Miracle' hanya datang 100 tahun sekali pada setiap orang. Hayat UMNO belum sampai 100 tahun. Ini memberi erti UMNO akan mati dan dikapan dahulu. Mungkin ia akan berlaku pada PRU 13 ini kalau tidak disuntik dengan suntikan ajaib yang lebih ajaib.Jangan biarkan fenomena ini merebak dalam PAS. Majoriti ahli PAS ialah Melayu dan Islam. Dalam UMNO pun sama. dalam PAS, Melayu tidak dapat diIslamkan dengan baik sementara dalam UMNO, Melayu dengan islamnya yang layu.Macam kayu mati.Tidak berkembang.Tunggu reput menjemput.

Kalau PAS dan UMNO reput,kemana sudahnya orang Melayu Islam. Sudah tidak sudah, akan jadi bangsa Palestin.



Berbalik tentang kisah Nik Aziz ayahnda Nik Abduh yang dikasihi. Sebagai Mursyidul jangan jadi macam 'wayang kulit'.Ikut apa Tok Dalang cakap. Nanti hilang nilai dan roh holistik title sebagai 'Mursyidul'.Lagi pula akan dilabelkan sebagai 'Nik Aziz Mursyidul Wayang Kulit'.

Dalam hati kecil orang-orang melayu hanya ada dua parti yang menjadi taruhan mereka; Ia itu PAS dan UMNO. Tetapi kalau kedua-duanya maut, maka mautlah harapan melayu yang majoriti.Kalau begini dan begitu jadinya, nyatalah Melayu memang ditakdirkan bukan satu bangsa yang boleh dimerdekakan.

Dahulu pun Empire Melayu cukup luas dan gah. Tidak termasuk akal bahawa Melayu akhirnya dijajah. Empire hancur lumat.kerana Apa? Kerana penasihat dan pembesar yang iri hati, dengki, tamak diantara satu sama lain.



Zaman ini pula Allah SWT memberi peluang kedua kepada Melayu untuk membina kekuatan dengan iltizam Islam. Nampaknya peluang yang telah disediakan disia-siakan dengan watak-watak PHD(perasaan Hasad Dengki).Langit akan menurunkan bala.Bila bala diturunkan ia tidak menimpa kepala para penasihat yang celaka dan anak pinak mereka sahaja, tetapi kita semua akan dilibatkan. Sebagaimana pupusnya kaum-kaum yang telah dipupuskan oleh Allah SWT.

'Demi masa sesungguhnya kita akan berada dalam kerugian'..kalau kita semua, termasuk Nik Abduh berdiam diri semata-mata kerana kepentingan peribadi.

SHAMSUDDIN EL-ASKAREY: NIK ABDUH MENGINSAFKAN SAYA#comment-form

No comments:

Post a Comment