Friday 18 December 2009

OIC Pariah Politik


Meneliti gambar-gambar persidangan OIC dibawah, baru Buana sedar kenapa OIC dimomokan dengan ungkapan "Oh, I See!".

Inilah sebahagian bukti ketidakupayaan badan ini bertahan sebagai satu kesatuan, seterusnya gagal menyelesaikan konflik antarabangsa yang melibatkan negara anggotanya.

OIC membuktikan ketidakupayaan umat Islam hidup bermuafakat dan berpakat. Masih lena dengan kepentingan masing-masing!

Negara-negara Arab berada dalam perpecahan yang ketara. Masing-masing menggunakan hujah agama untuk menyatakan pendirian. Palestin masih berada ditakuk lama, Kashmir terus terpinggir dan ditambah dengan masalah baru tanpa pembelaan.

Ini belum kita hitung kemelut di Afghanistan, Azerbaijan, Islam dirantau Balkan. peristiwa-peristiwa sejarah telah menghakiskan kepercayaan umah terhadap keupayaannya.

Republik Iran akan berdepan dengan berbagai sekatan. Apa OIC boleh buat. Yang nyata ialah kebanyakkan negara Islam menyokong sekatan terhadap Iran. Wakil Malaysia pun dipanggil balik untuk tunjuk sebab kenapa tidak menyokong usul AS tersebut.
Perpaduan tidak akan ujud selagi 'tribalism' yang berakar umbi tidak dileraikan. Aspirasi perpaduan muslim akan hanya tinggal angan-angan Mat Jenin.

Fakta-fakta begini yang menyelaputi OIC, terkadang menimbulkan keraguan Buana tentang aspirasi PAS di 1Malaysia. Mampukah PAS yang masih tebal dengan 'tribalism' dan 'bebalisme' menyempurnakan Islamisasinya kalau Mursyidul Am nya masih lagi menuding jari dengan kata-kata " Pergi Jahanam dengan UMNO". Sedangkan anggota UMNO adalah Melayu Islam. Adakah harapan yang dilaung-laungkan PAS sebenarnya satu fiksyen?

Apa kata tetamu Buanasuara?


No comments:

Post a Comment