Wednesday 16 December 2009

Satyagraha Dan Kutu Gerahak


Pemuda MIC menyeret seorang pengarang kanan Utusan Malaysia yang melabelkan India sebagai kaum yang suka buat kecoh dalam satu artikelnya semalam kepada polis hari ini.Ketua biro integrasi kaum pergerakan itu MT Padmanathan membuat aduan polis terhadap Zaini Hassan berhubung artikelnya 'Alkisah India di India dan India di Malaysia' di ibu pejabat polis daerah Sentul, Kuala Lumpur pagi ini.

Artikel tersebut menceritakan betapa kelam-kabutnya kehidupan di India yang dianggap telah mendarah daging dalam kaum tersebut, termasuk India di negara ini."India tetap India.

Orang India ialah masyarakat yang begitu unik. Jika kita sering tengok wayang Tamil atau Hindi, itulah budaya mereka. Kecoh, kecoh dan kecoh."Namun, kita di Malaysia pun ada orang India. Kecohnya pun lebih kurang sama.

Mereka ini rata-ratanya terdiri daripada ahli-ahli profesional, peguam dan kini menjadi ahli politik."Di Malaysia hanya orang India yang pandai-pandai sahaja yang sering buat bising," artikel tersebut dipetik.

Penulis menceritakan pengalamannya berada di Hyderabad baru-baru ini sebelum mengecam tindakan pemimpin DAP dan juga ahli parlimen Ipoh Barat, N Kulasegaran, yang didakwanya mempertikaikan hak-hak Melayu.

Zaini kini berdepan tindakan saman oleh exco kerajaan Selangor, Teresa Kok berhubung artikelnya 'Azan, Jawi, Jais, UiTM dan ba-alif-ba-ya' yang mengulas isu azan - kontroversi yang menyeret ahli parlimen DAP itu dalam tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), September tahun lalu.

Buanasuara:

Bila dengar berita Tamil ini aku pun teringat ada pernah terbaca tentang kekalutan insiden Hindraf dalam blog sesukun yang bertajuk sana sini hindraf.
Buana rasa ada lojiknya; Nah bacalah dan tafsir sendiri relevan atau tidak fakta yang diberikan.


Entri-December 18,2007.

Sibuk le sana sini orang cakap pasal Hindraf.Adat le orang Malaysia ni,bagi le apa saja topik pun,memang pandai di olah dan dibincangkan.Bola,Norita,Nirmala,Canny Ong,Ong Beng Hee, Baginda Razak,Banjir,Rompak.Apa saja.Semua nak jadi jaguh.Semua ahli fikir.

Aku malas nak fikir pasal Hindraf ni.Tak berfaedah sangat pun dan buat pening kepala je.Tapi sebab takde topik nak tulis hari ni baik aku tulis pasal hindraf dari pandangan mata dan kepala otak aku je.

Peduli apa kepala otak orang lain.Aku rasa memang ada penindasan terhadap kaum india kat negara kita ni.Rasa dan nampak dengan jelas.Kalau bagi yang pernah belajar sejarah dan masih ingat lagi kita mesti tau.Tapi kalau memang jenis lembab otak udang memang le dah lupa.Baca buku sejarah PMR dulu baru datang cakap pasal hindraf ni.Atau nak aku tolong ingatkan.

British bawa masuk buruh dari india ke Malaya ni sebab nak suruh kerja kat ladang-ladang,kebun getah dan estate-estate.Tapi lepas merdeka kaum india dah kena tindas dan paksa jadi macam-macam.Ada yang kena paksa jadi drebar lori,drebar teksi,peguam,askar,polis,cikgu,penulis,doktor.Ada yang kena paksa jadi menteri.Ada yang kena tindas sampai kena jadi pelakon,penyanyi.Siapa yang tak marah kalau dipaksa buat kerja bukan-bukan.Dah biasa duduk bawah matahari tiba-tiba kena kurung dalam bilik hawa dingin.Mana tahan.Bukan penindasan ke ni?

Dari penoreh jadi pengajar.BUkan penindasan ke?Dulu anak-anak india boleh bangun lewat,boleh tolong mak bapak,boleh lastik burung dalam estate.Tapi sekarang kena bangun awal pergi sekolah.Bukan penindasan ke ni?

Siap ada sekolah rendah jenis kebangsaan (tamil) pula tu.Siapa yang tak marah kalau macam ni.Sekolah jenis kebangsaan (melayu) tak pula dibuat.Tak heran le kalau kaum india nak saman kerajaan British pun.Skop kerja dah berubah. Kena paksa buat itu ini. Saman je kerajaan british.Masukkan kerajaan Malaysia jadi defendan kedua.Minta tandatangan semua kaum india kat Malaysia dan india dan mana-mana negara ada dalam dunia ni.Tulis memorandum.Hantar petisyen.Tulis besar-besar.

KAMI TAK MAHU SEKOLAH.KAMI TAK MAHU BELAJAR.KAMI MAHU HIDUP DALAM ESTATE SAJA.

2 comments:

  1. India baru baru ni ada buat lagi satu negeri. Boleh hantar Keling2 kat MALAYsia ni balik kat neg. Biar depa berkasta2 kat negeri asal.

    ReplyDelete
  2. Melayan pun buang masa saja hal2 lagu nih..
    Beri pilihan je : Rasa nak stay kat sini (Malaysia) dok elok2..dan kalau rasa tak puas hati pilih saja mana2 negara yg mau terima..apply lah ..itu pun kalau layak!

    ReplyDelete