Tuesday 1 December 2009

Tokoh Haloba 1Malaysia:Nik Aziz dan Mohd Najib


Orang yang paling sengsara di dunia dan akhirat ialah raja-raja dan pemimpin negara.

Kenapa?

Pemimpin atau raja-raja kalau terus berkuasa, ia akan merasa apa yang ada belum mencukupi.Yang dilihatnya ialah APA YANG ADA DITANGAN ORANG LAIN. SEGALA YANG ADA DITANGAN TIDAK PERNAH CUKUP.

Hasad makin bertambah kerana merasakan sedikit bahagiannya. Benci atas kelebihan orang lain.Lalu timbul satu fenomena yang dinamakan saling tidak percaya dan mempercayai diantara sesama Islam. Kun-fa-yakun; akhirnya “ royalty “ bertukar jadi “Wang Ihsan”.

Yang mencipta wang ihsan juga tamak. Kalau wang Ihsan itu sama dengan royalty kenapa perlu ditukar-tukarkan namanya? Manakala yang menerima wang Ihsan pula kenapa dipertikaikan kalau dalam kuantiti yang sama. Sebenarnya inilah sindrom mengeluh ketika ia mampu dan kurang percaya terhadap orang lain.

Orang-orang ini dihinggapi tamak haloba, merasa tidak cukup dengan apa yang ada. Sentiasa merasa miskin dengan kekayaan yang ada ditangan. Kerana masih merasa sedikit.

Buana setuju dengan kata-Kata Abu Bakar Siddiq:

"Jangan benci kepada raja-raja(pemimpin) tetapi kesihanilah mereka."

Kita kasihani mereka bukan kerana mereka bernama Najib atau Nik Aziz. Kita kasihani mereka kerana mereka adalah merupakan manusia yang mencari kekayaan luar badannya dan menghabiskan umurnya untuk itu. Mereka adalah orang-orang yang tidak mendengar suara batinnya. Kasihanilah orang-orang yang menghabiskan umur mengejar barang yang tidak dibawanya dari perut ibunya dan tidak dibawanya pula pulang ke akhirat.

Mereka adalah orang-orang yang mencari kekayaan luar badan.Mereka tidak ketemui kekayaan di dalam jasadnya. Jiwa mereka amat sakit. Sehinggakan mereka tidak sedar disaat-saat menerima jemputan malaikat maut pun mereka masih lagi berangan-angan untuk mendapat lebih dari tangan orang.

Kepada Mohd Najib Dan Nik Aziz pilihlah teman yang setia, yang sanggup menasihati jika kita berbuat perbuatan yang tercela. Teman yang tidak mahu menunjukkan aib kita, yang hanya memuji dan meninggikan bukanlah sahabat yang setia.

“Temanmu ialah teman yang berkata benar pada kamu, bukan yang membenar-benarkan kamu”

Yang membenar-benarkan kamu itu adalah penyokong yang membawa rebah.



Wallahuallam.

2 comments:

  1. Buana, apa gunanya nama jika tiada makna. Bukankah wang ehsan dan royalti itu dua definisi yang berbeza? Jika tanah dan air itu satu perkara yang sama maka sudah tentulah sungai-sungai yang memanjang itu mempunyai tuan-tuannya.

    Meminta dua perkataan berlainan makna disamakan saja maknanya adalah satu cara menjahilkan pemikiran rakyat tak kira luar bandar atau bandar. Adakah salah kalau yang benar itu bermakna wang ehsan yang terlalu jauh dikatakan royalti dipertegakkan?

    Maaf buana, CCZ tetap tidak setuju walau Buana adalah sahabat pena CCZ.Jangan marah ye..

    ReplyDelete
  2. Di Kelantan pada PRU 2004 dan 2008 seluruh UMNO dikerah untuk meyakinkan orang Kelantan bahawa kalau UMNO memerintah Negeri Kelantan akan makmur kerana akan mendapat'royalty'dari hasil minyak dan gas. Ini perlu dijelaskan dahulu kepada rakyat Kelantan, kenapa 'royalty' bertukar kepada wang ihsan.

    Sabda Rasullah;
    "Tiga sifat bila salah satu daripadanya ada pada diri seseorang, maka ia adalah orang munafik, meski pun ia berpuasa dan bersembahyang. Bila berbicara ia berbohong, bila berjanji ia mungkir, dan bila diamanatkan sesuatu, ia khianat."

    Kerajaan pusat kena jelaskan KENAPA? Dimana Ahmad Maslan? Serang Kelantan habis-habisan dan ulas dengan baik secara komunikasi bersemuka dan terbuka dengan rakyat Kelantan.

    Jangan hanya mengharapkan undang-undang ini dijelaskan melalui rakan-rakan bloggers kerana majoriti rakyat Kelantan dan negara ini masih buta IT. Ada pula rakan-rakan bloggers yang mempertahankan isu ini sebenarnya tidak faham pun tentang undang-undang. Pakai belasah melalui 'dengar cakap' sahaja.Itu sebenarnya mesej Buana.

    Ada 2 perkara yang boleh dijelaskan:
    1.Kenapa dahulu dijanjikan royalti?
    2.Kenapa sekarang wang Ihsan?

    Apa UMNO Kelantan buat sekarang mengenai isu ini?Sedangkan Pas sudah berada merata tempat menjelaskan kemunafikkan UMNO dahulu dan sekarang!(Dulu, Kini dan Selamanya)

    ReplyDelete