Thursday 6 August 2009

UMNO,Melayu Dan Politik


YBM Tengku Razaliegh Hamzah

"Kalau satu masa dahulu bangsa Melayu banyak terhutang budi kepada UMNO, kita juga jangan lupa UMNO juga terturut terhutang kepada bangsa Melayu yang telah memberikan kepercayaan kepadanya…"

"Kita perlu mengingatkan diri bahwa pembangunan kebendaan tidak dapat dipisahkan sama sekali dengan pembangunan kerohanian.."

3 comments:

  1. Macam TRH, dulu UMNO kemudian S46 bila kalah kepada TMM dan berpakat dgn PAS. Kemudian 'bercerai' dgn PAS dan kembali kepangkuan UMNO. Hanya TRH tak jadi menteri tapi ade ex-S46 yg jadi menteri.

    Rasanya DSNTR patut lantik TRH sebagai menteri.
    Rasanya macamana pun org Melayu 'terpaksa berkongsi' negara ini bersama UMNO.
    Rasanya jika PAS & UMNO bekerjasama dan pemimpin-pemimpin mengkota 1Malaysia yg lain akan mengikut sama seperti mereka mengikut TMM dulu.

    Rasanya ... begitulah.

    ALLAH KNOWS BEST

    Nani Cheras

    ReplyDelete
  2. Razaliegh Hamzah sebenarnya jadi satu ikon Pemimpin UMNO yang memang berjiwa UMNO walaupun pernah terbang ke kepulauan 46. Bg CCZ, beliau, Sanusi Junid adalah veteren UMNO yang benar-benar pejuang. Kekalahan, jatuh bangun sebagai pemimpin bukan noktah kepada perjuangan bangsa,agama dan negara. Cumanya di antara terbaik mesti ada yang terbaik. Jadinya walaupun Tun Mahathir dipilih memimpin, mereka juga adalah terbaik sebagai contoh pemimpin yang tinggi semangatnya.

    ReplyDelete
  3. Anon & ccz,

    Tengku bukan terbang tetapi apabila UMNO berkecai dimahkamah ahli-ahli berselerakan. S46 dan UMNO(baru) adalah warga yang sama.

    S46 atas nasihat Tunku Ab.Rahman dan Tun Husin untuk menghidupkan semula UMNO asal yang ditubuhkan pada tahun 1946 melalui proses legal.Ditakuti 'spirit' penubuhan UMNO akan hilang hikmahnya.Sementara Tun Mahathir ada pendekatan yang berbeza.Apa pun semangatnya sama.

    Sebab itulah akhirnya saudara yang mempunyai semangat yang sama bertaut kembali.

    Kini kita semua mengharapkan sebelum 1Malaysia dapat jadi realiti,kumpulkan melayu yang bertaburan biar jadi 1Melayu dahulu.

    terima kasih.

    ReplyDelete