Thursday 28 May 2009

PAS Bukan Hamas;UMNO Bukan Israel



Sejarah pertembungan Israel dan Palestine adalah rentetan ‘salahkira’ hisab(miscalculation) oleh pimpinan Palestin.

Hamas umpamanya begitu yakin dan takbur selepas tentera Israel dipaksa berundur dari Lebanon akibat bedilan bertalu-talu Hisbullah. Mereka anggap itulah strategi yang paling lunak dan boleh diamalkan di Gaza. Mereka anggap Israel sebenarnya pengecut walaupun ada kekuatan ketenteraan. Lalu mereka mencabar supaya Israel menyerang mereka. Mereka akan jadikan Israel bagai ‘harimau kertas’ yang tidak bertaring.

Keseluruhan pemimpin Hamas dulu,kini dan selamanya masih lagi melaungkan rhetoric bahawa mereka sebenarnya pejuang Bangsa Palestin yang ulung.

Nyata anggapan mereka salah.Sebenarnya mereka adalah pengkhianat secara tidak langsung terhadap bangsa dan agama mereka sendiri.

Israel ada kekuatan tersendiri. Bangsa Israel cekal dan bersatu. Ada kuasa ketenteraan. Apatah lagi dengan sokongan daripada sekutu-sekutu seperti Amerika. Mereka berundur dengan strategi. Sejarah membuktikan mereka telah melayan dengan tindakbalas yang akhirnya menyeksa rakyat palestin hingga sekarang.

Apa yang saya perhatikan dalam kemelut politik Negara Malaysia, PAS juga masih belum belajar dari sejarah ini. PAS juga tidak mempunyai matematik yang sesuai dalam menghadapi kerenah BN. Dengan BN tidak meletakkan calon di Penanti kononnya BN sudah jadi pengecut. Takut kalah dan seumpamanya.

Sepertimana Hamas, PAS juga menggunakan strategi mencabar. Cabar supaya Kerajaan BN menyerang mereka melalui pilihanraya kecil atau besar. Mereka juga anggap BN bagaikan ketandusan strategi. Malah ada pemimpin PAS dengan takbur memberi gambaran mereka sahaja boleh mengalahkan UMNO dan BN .UMNO akan diburu hingga ke lubang cacing sekali pun.

Dalam siri pidato keseluruh pelusuk Negara,mereka mendabik dada kononnya merekalah pejuang ‘Bangsa Malaysia’. Orang putih kata “PAS leaders enjoyed posing as heroic fighters for the rights of Malaysians bersama PR “. Sementara orang melayu yang tidak buta matematik merasakan PAS akan derita dipenghujung jalan. Gagasan yang baik pun kalau perjalanan yang berlandaskan takbur akan dimurkai Allah SWT. Dan tidak digemari manusia.

Berbalik pada Hamas, akhirnya apabila Israel bertindakbalas, segala ‘lubang cacing’ mereka telah diselongkar. Di dalam lubang-lubang cacing yang sudah berselerak pun Hamas ,dalam keadaan terjelir-jelir macam biawak pasir, masih lagi beretorik akan hancurkan Israel.

Sebaliknya Israel, apa pun tekanan dari masyarakat antarabangsa dengan gah dan berani menyanggah bahawa tidak akan ada gencatan senjata selagi Hamas tidak memberhentikan bedilan ke rumah-rumah rakyat dan Bandar-bandar Israel.

Tidakkah sama senario perlakuan PAS dan sekutunya dalam PR di Perak dengan apa yang terjadi di Gaza? Ini melambangkan sikap pemimpin PAS dan Hamas , tidak bercirikan kepimpinan berhemah sebagaimana pemimpin yang diperlukan oleh Islam; ia itu ‘bijaksana’.

Saya yakin BN dan UMNO sebagai tulang belakang Kerajaan Persekutuan tidak akan tunduk kepada kemahuan pembangkang bagi mengadakan pilihanraya di seluruh Perak. Takkan tidak boleh kesan. Kalau tidak boleh kesan maknanya pembangkang sudah hilang deria bau.

Setakat ini PAS ketandusan tokoh pemimpin modern yang berjiwa besar seperti Mahatma Gandhi dan Nelson Mandela. Seorang yang mampu menjadi mediator bagi mengatur tawar menawar yang berkesan untuk mendapat kuasa secara tertib dan teratur dengan UMNO. Pemimpin yang tidak berselimut dengan rasa dendam dari sejarah silam. PAS mampu melakukan negosiasi memandangkan penambahan sokongan yang memberangsangkan pada PRU 12 dahulu.Allah SWT membantu PAS bukan untuk PAS menyombong diri tetapi untuk meneliti hikmah disebaliknya.

Nelson Mandela yang saya ajukan ini bukan lah dirujuk sebagai tokoh agama, tetapi personality dan karekter yang beliau miliki, mampu menumpas kekejaman apartheid di Africa. Bukan melalui pertumpahan darah berterusan tetapi dengan lidah perbincangan yang berbisa. Begitu juga Mahatma Gandhi dengan prinsip 'Satyagraha'sewaktu menumpas British di India.Pemimpin 'kutu-gerahak' ramai dalam PAS.

Saya yakin sekiranya PAS dapat menzahirkan pemimpin seperti ini, umat Melayu dan Islam bersama-sama bangsa-bangsa lain bergabung mampu mencapai kegemilangan dalam semua bidang termasuk peluang-peluang ekonomi dan politik dengan sukses dalam satu Malaysia. Pertelingkahan politik yang keterlaluan akan membazirkan masa dan potensi umat semata-mata.

Najib dan Muhyidin jangan bongkak. Lamaran kearah kebaikan yang lebih temadun hendaklah disambut dengan penuh keimanan. Silat Melayu tidak semestinya berlawan keris, ia juga melambangkan gerakgeri lembut dan berdisiplin serta menghiburkan audien. Dalam konteks politik, rakyat adalah audien. PAS,UMNO dan Parti-parti lain adalah kepunyaan rakyat. Gabungkan mereka dalam satu wadah dan bernakhodalah sepanjang zaman silih berganti.

UMNO bukan Israel dan PAS bukan Hamas. Betulkan matermatik iman dan BERSATULAH!! Sebagai manusia yang ada temadun.

“Amazing things will only happen when we put our talents together”

Pertelingkahan hanya menghasilkan ‘Abu ‘dan ‘Arang’ yang tidak bermutu.

18 comments:

  1. Howdy! I realіze this іs soгt of off-tοpіc
    hοwever I neеԁed tо asκ. Does runnіng a well-еstablished ωebsitе like
    youгs require a massіve amount woгκ?
    I аm сompletеly neω to
    oρеrating а blog howeνеr I ԁo write in
    mу ԁiary daily. I'd like to start a blog so I will be able to share my personal experience and views online. Please let me know if you have any kind of recommendations or tips for new aspiring blog owners. Appreciate it!

    My website Http://www.vapornine.com
    Review my web blog ...

    ReplyDelete
  2. Hello, every time i used to сheсk ωebsite postѕ hеre еагlу in the break оf day, as i enϳoy to gаіn knowledge оf moгe and more.


    Alsο vіsit my blοg poѕt :: Zulutrade erfahrung
    Also visit my homepage

    ReplyDelete
  3. I've been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It's
    pгetty worth enough for me. Personally, if аll ωeb owneгs and bloggers mаde good
    cоntent as you did, the іnternet will
    be a lot morе useful than ever befоre.


    Here іs my wеbsite - samsung Galaxy note 2
    Also visit my webpage ;

    ReplyDelete
  4. Pleasе let me knоw if yοu're looking for a article author for your weblog. You have some really good posts and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd
    really liκe to wrіte ѕome artіclеs
    for your blоg in exchange fоr а link back to mine.
    Pleaѕe send mе an e-mail if intereѕted.
    Μany thаnks!

    Look intο my weblog :: Http://pikavippii.net
    My web site -

    ReplyDelete
  5. Haνe you evеr сonsidered crеating an e-boоκ
    or guest authorіng on οthеr blоgѕ?

    I hаve а blog сentereԁ on the
    sаme topics you dіscuss anԁ would reаlly like to have
    you share some storieѕ/іnfoгmаtion.
    I know my viеωers wοuld enjoy уouг work.

    If you aге even remotеly interested, feel fгee to shoot me an e mail.



    My wеb pаge ... pikavippi
    Feel free to surf my site ...

    ReplyDelete
  6. Please let me know if you're looking for a article writer for your site. You have some really good posts and I feel I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd love tо wгite some contеnt foг youг blog іn
    ехchange for a linκ baсk to mine.
    Please sеnԁ me an email if interеѕtеd.
    Thаnks!

    Also νisit my web site: pikavippi
    Also see my page -

    ReplyDelete
  7. Thаnks foг shаrіng уour thoughts abοut geoгgе washingtоn talking presіdent doll.

    Regardѕ

    Here is my page: pikavippi
    Also see my web page - pikavippi

    ReplyDelete
  8. Ϻy partnеr anԁ І stumbled oveг
    hеre comіng from a different web page аnd thought Ӏ may
    аs wеll cheсk things out. I like what I seе so now і'm following you. Look forward to looking at your web page for a second time.

    Also visit my weblog; vapornine
    Look into my web blog - vapornine

    ReplyDelete
  9. I'm gone to tell my little brother, that he should also pay a visit this web site on regular basis to take updated from most up-to-date news.

    My web page copernicus revolution kuhn
    Here is my web page : godfathers pizza

    ReplyDelete
  10. Hey there just wanted to give you a quick heads up.
    The words in your article seem to be running off the
    screen in Safari. I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I'd post to let you know.
    The style and design look great though! Hope you get the problem resolved soon.
    Thanks

    Also visit my blog post - vapornine
    Take a look at my site ; vapornine

    ReplyDelete
  11. You're so cool! I don't think I've truly read anything like that before. So wonderful to discover somebody with some genuine thoughts on this subject. Really.. thanks for starting this up. This site is something that's needed
    on the internet, someone with a bit of originality!

    my site :: pinterest get followers

    ReplyDelete
  12. Ahaa, its nice conversation regarding this post here at this blog,
    I have read all that, so at this time me also commenting
    here.

    My web site ... vapornine

    ReplyDelete
  13. Every weekend i used to pay a quick visit this web page, for the reason that i
    want enjoyment, since this this site conations truly good funny information too.



    Here is my web page iqu

    ReplyDelete
  14. You should be a part of a contest for one of the greatest websites online.
    I'm going to recommend this blog!

    Also visit my homepage create professional ebook/ facebook timeline cover/headers/banners just

    ReplyDelete
  15. This excellent website really has all the information I needed concerning this subject and
    didn't know who to ask.

    My website ... get followers

    ReplyDelete
  16. Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.
    Look advanced to more added agreeable from you!
    However, how can we communicate?

    Feel free to visit my blog post ... pinterest pin url

    ReplyDelete
  17. I will right away grab your rss as I can't to find your e-mail subscription link or newsletter service. Do you've any?
    Kindly allow me realize in order that I may subscribe.
    Thanks.

    Also visit my website; ava fx

    ReplyDelete