Friday 23 October 2009

Tian Chua The Real Political Beast.

Ini Tian Chua..Oops!! YB. pengubal dasar Kerajaan Malaysia di Parlimen.
Beliau ialah satu-satunya Ahli Parlimen yang gigit polis di 1Malaysia...ahha..mungkin seluruh buana pun tak ada wakil rakyat suka gigit dan 'kekah' orang macam dia.

Yang ini Chua juga namanya.Tetapi Anjing jiran aku.
Chua ini pernah kejar dan gigit Posmen. Tak kisah lah..sebab memang pada dasarnya anjing suka gigit.
Ini mungkin "kembar tak seiras"-wajah berbeza tetapi sama tabiat-


"TIAN CHUA SENTENCED TO SIX MONTHS' JAIL, FINED RM3,000 FOR INJURING POLICEMAN"


Bila terbaca Tajuk ni aku ingat anjing jiran aku yang kena..rupa-rupanya Ahli Parlimen yang dipilih untuk mewakili rakyat. Orait ..mungkin waktu kempen piliharaya 12 dulu..Chua yang diatas itu berslogan "Kalau aku kalah, aku akan gigit kamu satu per satu" Maka menang lah dia.


Cuma nak ingatkan Nik Aziz dan Hj Hadi...Tak mustahil Chua dan rakan-rakan mereka akan gigit kamu berdua!! Kalau dah perangai macam haiwan tu buat baik pun ia tetap haiwan...
Aku bimbang takut-takut Nik Aziz dan Hj Hadi ada 'kencing manis'..kalau digigit lukanya tak sembuh..akhirnya kena potong dan kudung lah mereka berdua.



6 comments:

  1. Assalamualaikum tuan.

    saya minta maaf kalau terkasar bahasa.Saya kira kira tuan memnag seorang penulis yang hebat.namun begitu kebanyakannya tulisan tuan ini lebih tertumpu kepada perkara provokatif yang tidak sihat seperti tuan tulis tentang Tian Chua the Real Political Beast.Saya tidak menyokong tindakan Tian Chua yang mengigit polis tetapi tuan kena ingat kenapa dia gigit polis?kerana polis telah bertindak kasar terhadapnya.Saya mengambil sikap untuk mengkritik ucapan,tindakan dan dasar-dasar tidak kira manna-mana parti politik di dalam Malaysia.Kitapatut mempersoal atau mempertikaikan ucapan,tindakan atau dasar yang dibuat oleh parti politik serta pemimpin di dalamnya.kita mesti ke arah politiuk dan berpolitik dengan cara baru bikan lagi pada abad yang lama.

    Kalau boleh tuan pun selalulah melayari blog saya yang tidak seberapa.Mohon maaf kalau terkasar bahasa.

    ReplyDelete
  2. Saya nak tanya..Adakah kerana polis mengkasarinya maka secara otomatik perundangan di negara kita membenarkan Tian Chua mengigit.

    Kenapa tak tanya pula kenapa polis mengkasarinya? Mesti ada sebabkan?

    Moral yang hendak saya sampaikan disini ialah Seorang yang bergelar YB tidak sepatut melakukan perkara begitu. Apatah lagi dengan penjawat awam.

    Polis menjalankan tugas sebagaimana yang diperuntukan dalam undang-undang dan peraturan. manakala undang-undang dan peraturan telah dipersetujui dalam parlimen oleh mereka yang bergelar YB termasuklah yang menggigit polis itu.

    Orang yang tidak dapat kawal emosi tidak layak dipilih jadi YB. Tak kira parti mana!!

    ReplyDelete
  3. tak perlu kita bertegang urat dalam hal ini.Tuan boleh kritik beliau tetapi tidak perlulah terlalu bersifat provokatif.

    Kita kena kritik dasr dan bukannya serang peribadi.Ramai orang serang peribadi Anwar dan Najib tetapi saya memilih untuk menyerang ucapan,dasar dan idea mereka.

    Mari sama-sama kita ke arah politik yang lebih matang.

    ReplyDelete
  4. Saya setuju..Yang mengigit itu amat tidak matang.

    Parti mana-mana sekali pun dasar mereka amat baik. Tersangat baik. Anda sebutkan parti mana tidak baik yang berada diatas muka bumi 1Malaysia?Masalahnya pendokong-pendokong mereka tidak baik.Orang-orang macam inilah wajib kita tembak satu persatu.

    Kalau parti memerintah, kita nak pemerintah yang baik dan holistik. Begitu juga pada parti seteru. Parti seteru yang konstruktif.

    ReplyDelete
  5. Tuan boleh kritk Tian Chua tetapi bagi saya agak melampau kalau tuan cuba samakan Tian Chua dengan anjing.Walaupun beliau bukan Islam tetapi hormatlah dirinya sebagai manusia yang juga berketurunan Nabi Adam.

    ReplyDelete
  6. Yang membunuh umat Islam di Palestin juga Umat Nabi Adam.Yang gantung Saddam Husin juga umat nabi Adam. Yang menyeksa orang Islam di Guatanamo juga umat nabi Adam. So What..??

    Yang gigit itu umat nabi Adam dari bukan Islam DAN yang kena gigit itu juga keterunan Nabi Adam yang berugama Islam.

    Wallahualam.

    Yang patut ajar mereka juga mestilah dari keturunan Nabi Adam. Takkan nak suruh umat 'nabi Sulaiman'.

    ReplyDelete