Tuesday 7 April 2009

Mahathir,Obama & Najib





March 23, 2009, 9:20 pm
It’s Never to Soon to Think About 2012
By Jeff Zeleny


President Obama has been in the White House for only two months and three days, but his strategists at the Democratic National Committee are already looking ahead to 2012.
Gov. Tim Kaine of Virginia, the chairman of the D.N.C., announced Monday evening the formation of a 37-member commission to study the party’s primary and caucus calendar for the next election. It may seem like a foregone conclusion that Mr. Obama will be the party’s nominee, but (to borrow a cliché) three years is a political eternity, so Democratic leaders are setting up a system to get ready for 2012.
Senator Claire McCaskill of Missouri and Representative James Clyburn of South Carolina will lead the Democratic Change Commission, which is scheduled to report its findings no later than Jan. 1, 2010. The commission, which is largely comprised of Democrats who supported Mr. Obama (and a few who backed Senator Hillary Rodham Clinton in last year’s contentious primary season), will review and streamline the 2008 calendar.
“This commission will focus on reform that improves the presidential nominating process,” Mr. Kane said in a statement, “to put voters first and ensure that as many people as possible can participate.”

Ini yang dikatakan ‘pemikiran lateral’.Pemikiran lateral sangat berguna bagi pembinaan idea baru.Pembaharuan dalam method penyelesaian masalah dan pengambilan keputusan;dengan kajian mendalam dalam berbagai sudut untuk memperolehi maklumat penting dan mencari jalan dalam usaha menyempitkan perbezaan pendapat dikalangan manusia dan konsep.

Seorang pemikir lateral sentiasa mencari jalan yang baik. Padanya semua ‘boleh’. Maknanya ia mahu ‘tukar’.’ubah’, ‘pindah’ daripada kelaziman yang lama. Pemikir lateral ialah manusia yang dilahirkan inovatif,kreatif dan imaginative. Bagi mereka semuanya ‘boleh’ walaupun pada umumnya orang berpendapat ‘luarbiasa’ dan ‘impossible’.Pada mereka ini tidak ada istilah ‘seperti dulu’,’tidak ada pilihan lain’ atau ‘ada masalah yang menghalang’(there is no alternatives).
YBhg Tun Mahathir telah mendahului Obama dalam membuat anjakan paradigma rakyat Malaysia. Kini YAB Dato’ Sri Najib Razak akan ditonton oleh masyarakat global dan glokal. Dato Sri Najib kena mendahului Obama dalam membuat anjakan. Kalau Obama mengambil masa ‘two months and three days’, YAB Dato Sri Najib perlu menyelesaikan masalah parti dan kerajaan ‘A brilliant new way to take control of the situation’ tidak melangkaui ‘two months and three days’.

Semoga dan sesungguhnya kita mengharapkan YAB Dato Sri Najib dengan akal dan anjakan paradigma, bangsa kita selamat sejahtera dalam dakapan dan pelukan damai, aman, makmur dan sentosa. Menakhoda Zaman bersama Barisan Nasional menuju sederap penuh keyakinan antara warisan dan wawasan dengan teguh,padu dan jitu.
Biar hasilnya kita dapat rasa keceriaan kalimah ‘hasanah’ di dunia dan akhirat, sesuai dengan doa harian kita: “Ya Allah, berilah kesejahteraan kepada kami di dunia dan kesejahteraan kepada kami di akhirat”

Saya simpulkan dengan wasiat orang tua-tua untuk ingatan YAB Dato Sri Najib,”Jangan biarkan ayam kelaparan di kepuk padi. Jangan biarkan itik kehausan di kolam. Jangan tanam kelapa condong, perdunya kita bubuh baja, tetapi buahnya jatuh dilaman orang”.

No comments:

Post a Comment