Thursday 16 April 2009

Mentaliti dalam lagu "10 Anak Ayam

Reformasi dan Transformasi Ala Terengganu.Ini kah hasil yang dibawa balik dari Perhimpunan Agung UMNO yang masih panas lagi.Atau ini kah contoh-contoh manusia yang saya gelar 'Si Bebal Yang Tak Sabar'

Rasa-rasanya apa yang berlaku di Terengganu ini, memberi gambaran UMNO akan kecundang lagi pada PRU 13 . Mereka ini memang tak beriman. Nafsu mengatasi kepentingan Bangsa dan Agama.

Saya yakin mereka semua yang tidak hadir itu bukan pengecut.Ini ada udang di sebalik Batu 'Batu Buruk'. YB lelaki yang takut pada ugutan SMS ni memang tidak ada batu.Takkan kerana ugutan sms pun dah lari lintang-pukang, macam mana nak berdepan dengan musuh bangsanya.Tidak ada jatidiri langsung!. jadilah dayus dan bacul.

Saya tidak mahu bersikap keterlaluan dalam hal ini, Tetapi merasa bosan dengan tingkah-laku para pembesar-pembesar sebegini. Logiknya kalau seorang sahaja menerima SMS ugutan memang patut orang berkenaan takut dan risau serta tension. Ini 10 orang? Dan mereka pula adalah para ‘intelek’ minda kelas pertama. Ini lah juga contoh yang arwah Dato’ Mufti Shuib sebutkan tentang mentaliti pemimpin sekarang berbanding dengan pemimpin semasa memperjuangkan kemedekaan.

Inilah kalau dah gila dunia , pangkat dan pengaruh. Saya bukanlah ahli firasat, tetapi hati saya dah mula berat merasakan bahawa peristiwa besar keruntuhan UMNO akan melanda.

Saya mengajak para pembaca suluh (jangan lihat sahaja), keadaan kehidupan manusia yang bergelar pemimpin bagaikan sudah tidak sedarkan diri lagi lakunya. Mereka menzalim dan menganas seperti merekalah jaguh dalam UMNO. Mereka rasa bagaikan dalam UMNO ini sudah tidak ada yang jaguh melainkan mereka. Itulah sebabnya kelakuan ‘keganasan’ dan ‘kezaliman’ serta ‘penindasan yang berlaku bagaikan sudah tidak dapat dikawal lagi dalam parti sendiri.

Dalam perspektif politik, rakyat melihat system politik UMNO telah mencipta manusia, menjadi orang yang gila kuasa, gila harta , rakus dan seumpamanya. Lantas tidak teragak-agak bertindak melawan ‘fitrah Allah’. Rakyat tidak akan percaya kepada UMNO. Jalan politik UMNO bukan jalan penyelamat umat. Jalan politik UMNO adalah jalan jahat yang tidak ada hujungnya. Lagi mereka mara kedepan lagi mereka nak jahanamkan orang. Jalan politik mereka ialah kalau dia yang memerintah dia akan jahanam orang-orang yang menjadi penghalang tanpa mengira sangat apa kaedahnya asalkan mereka selesa.

Sebab itulah saya rasa sudah tiba masanya Najib dan Muhyidin membela UMNO dengan dos yang sesuai. Mereka berdua telah diberi amanah oleh Allah. Amanah itu hanya dipinjamkan. Monitorlah perjuangan dalam UMNO dengan tepat dan betul. (No-lips services please)
Akhir kata dibawah ini adalah ilmu yang diamanahkan oleh nabi Muhamad saw supaya menuntut ilmu hingga ke negeri Cina.

Kata Sun Tzu:
# “Heaven” is created by exemplary leadership“
“The good commander seeks virtues and goes about disciplining himself according to the laws so as to effect control over his success”

No comments:

Post a Comment