Sunday 21 June 2009

1Destini : Nik Aziz,Netanyahu dan Iblis:


Netanyahu Rujukan Nik Aziz
Netanyahu Twists And Dodges To Avoid Peace
June 15th, 2009 by Fred Stopsky

Prime Minister Benjamin Netanyahu has been challenged by President Obama to focus on the importance of peace in the Middle East, but the Israeli politician is more focused on securing votes than peace. He finally came out in support of the existence of an independent Palestinian state, but the “buts” are clearly an impediment to moving along the road to peace. “If we have guarantees,” he said, “of demilitarization and security arrangements required for Israel and if the Palestinians recognize Israel as the state of the Jewish people we will be prepared to in a real peace arrangement to achieve an independent Palestinian state.” However, in the next breath he made clear Jerusalem must remain under Jewish control and praised West Bank settlers and insisted they have the right to expand housing based on normal population increases.
President Abbas responded to this “offer” saying “Netanyahu’s remarks have sabotaged all initiatives , paralyzed all efforts being made, and challenge the Palestinian, Arab and American positions.” No one denies the right of Israel to insist on a demilitarized Palestinian state, but to demand that Palestinians must accept the idea that Israel is a “Jewish state” when one out of five of its inhabitants is not Jewish is simply unheard of in any form of international interactions. Could Netanyahu identify another example in which a nation must accept that another nation is “X” or “Y?”
There are numerous reports that Arab nations are not oblivious of limiting their demands on the “right of return.” This can be negotiated, but it will entail Israeli compromises. Step one is to recognize that Jerusalem will be ruled by both peoples.

Buana Suara;

“Tak kisah apa ungkapan Netanyahu. Memang Yahudi anti-Islam”. Tetapi jalan pemikiran Nik Aziz ada persamaan.

Mari kita sama-sama lihat dan baca apa kata Nik Aziz:

Kota Bharu: Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat meminta Nasharudin Mat Isa meletak jawatannya sebagai Timbalan Presiden parti dan Ahli Parlimen bachok jika terus menyokong idea penubuhan kerajaan perpaduan….
(Berita Harian.Khamis 18Jun2009)

Bandingkan surah Nik Aziz dengan surah Al-Quran

Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat
Al-Hujuraat 49:10).

Maka berkatalah Buana Suara:

1.Nik Aziz sudah ditawan Raja Iblis. Sebab salah satu watak yang diakui Iblis sebagai sahabatnya ialah orang yang tidak senang melihat saudaranya berdamai. Netanyahu adalah rujukan beliau.

2.Setiap muslim yang waras amat terkejut dengan reaksi Nik Aziz terhadap usaha YB Nasharuddin berhubung dengan pendirian Timbalan PAS itu, bersabit dengan konsep Kerajaan Perpaduan.

3.Dalam konteks muslim tidak keterlaluan kalau saya katakan Nik aziz adalah pelaksana atau jurucakap Iblis.

4.Nik Aziz dan Iblis mempunyai satu destini.

5.Dalam konteks ini,Saya tidak sedikit pun terasa janggal dalam membicara tentang persamaan Nik Aziz, Iblis dan Natenyahu.

6.Nik Aziz pernah mengeluarkan fatwanya bahawa syaitan dan Iblis pun dia berkawan.

7.Kalau tulisan saya ini dianggap mencarut, Nik Aziz telah menghalalkannya melalui kenyataan ‘Tuhan juga mencarut’ sewaktu beliau mempertahankan novel ‘SHIT’ Shahnon Ahmad.

8.Menipu juga salah satu unsur hasutan syaitan dan iblis. Dulu beliau mangalu-alukan ‘Kerajaan Perpaduan’ dengan syarat kementerian penting seperti Kementerian Kewangan dan Kementerian Pendidikan diserahkan kepada PAS. Sekarang apabila Muhyidin menyatakan UMNO sedia menerima dan mengkaji cadangan dan syarat PAS, Lain pula latah Nik Aziz.

9.Nik Aziz sudah ‘out-dated politician’. Bagai katak bawah tempurung.

10.Dengan DAP beliau masih boleh berpelukkan walau pun DAP dengan penuh Iltizam mempertahankan Negara ini tidak akan melaksanakan Negara Islam.

11.Tidak pernah saya melihat Nik Aziz tersenyum manis sebelum ini kecuali apabila bergambar dengan LKY Menteri Mentor Singapura. Agaknya kerana LKY ini ialah Bapa DAP.

11.Kesimpulannya, Nik Aziz patut letak jawatan sebagai Mursyidul Am PAS kerana nasihat beliau tidak diendahkan oleh Dewan Ulama. Sebab Dewan Ulama masih menyokong usaha yang hendak dibawa oleh Hj hadi dan Nasha. Kalau Nasihat sudah diengkari buat apa lagi. Sebagai orang tua yang tegas(tetapi jumud), beliau perlu meletakkan jawatan dalam parti. Segera!! Kalau beliau tahu malu.

Dibawah ini saya ulang tayang entri saya bertajuk ‘Permulaan bagi Satu Permulaan’ untuk para sahabat pembaca sekalian.

‘LETAK SYARAT TERIMA KERAJAAN CAMPURAN'

KUALA LUMPUR: Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Tidak menolak pembentukan kerajaan campuran dengan Barisan Nasional (Bn) jika Pas ditawarkan kementerian penting seperti kewangan dan pelajaran.
Nik Abdul Aziz berkata, jika Bn ingin manawarkan Pas untuk bersama membentuk kerajaan campuran, meraka mesti bersedia untuk menyerahkan dua kementerian berkenaan kepada wakil parti itu.
Perkara itu dinyatakan anak lelaki Nik Abdul Aziz, Nik Abduh, dalam blognya, sambil mendakwa pembantu bapanya cuba melaga-lagakan antara beliau (Nik Abdul Aziz) dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Beliau berkata, Pas miliki kementerian yang penting bagi membolehkan program Islam dilaksanakan.
“Saya memiliki banyak cerita menarik di sebalik apa yang anda tahu mengenai bapa. Komennya di atas bukankan mencetuskan persoalan kerana bukankah beliau lantang menolak Kerajaan Perpaduan dan bukankah beliau berang dengan cadangan Abdul Hadi.
“Biar saya beritahu anda, bapa hidup dengan hujah. Itulah makanan berkhasiat yang memanjang dan memberkati umurnya. Bila hujah agama itu ada, bagaiman beliau akan tolak mentah-mentah,” katanya.
Beliau mendakwa, Nik Abdul Aziz menolak Kerajaan Perpaduan adalah disebabkan hasutan pembantunya yang kononnya serba tahu dan meraka berseronok untuk melaga-lagakan antara kedua-dua tokoh Pas itu.
Katanya, nik abdul aziz pernah menghentam kerajaan campuran tetapi selepas pertemuan 10 minit dengan abdul hadi, beliau tidak lagi menyerang presiden pas itu kerana sudah mendapat penjelasan sebenarnya.
Nik Abduh berkata, pembantu bapanya kini tidak berpuas hati atas kegagalan mereka untuk melaga-lagakan Nik Abdul Aziz dan Abdul Hadi.
Berhubung pemilihan menjelang Muktamar Pas Jun ini, Nik Abduh berkata, wujud usaha yang dirancang rapi untuk memisahkan kepimpinan ulama daripada menerajui parti itu.
Katanya, nama Nik Abdul Aziz juga digunakan yang kononnya menyokong sesetengah pihak bagi tujuan mencapai hasrat mereka untuk memperoleh kemenangan.
(Berita Harian-isnin 27 april 2009)


Komen Buana Suara:

1.Dalam apa jua perbincangan dan perancangan ‘syarat’ tidak sepatutnya dijadikan halangan untuk mencari titik persetujuan.

2.Proses perbincangan tentulah akan melalui ‘Win Win situation’ sebagai pra-syarat.

3.Yang perlu dilakukan ialah mencapai suatu ketetapan intelektual bagi menentukan unsur-unsur yang membawa makna yang tepat demi agama,bangsa dan Negara.

4.Dalam konteks kebangkitan oposisi yang hebat sekarang ini terhadap hak-hak Agama,Bangsa dan Negara kedua-dua pihak perlu membuat transformasi melalui pemikiran lateral
.
5.Semua harus berusaha meningkatkan visi tentang masa depan masyarakat kita keperingkat pemikiran yang lebih sofistikated dan dari perspektif itu membentuk pertimbangan wajar tentang unsur-unsur dari PAS dan UMNO yang dapat dimanafaatkan tanpa melenyapkan keperibadian dan peradaban kedua pihak.

6.Saya kira penolakan secara dangkal tidak ada menafaatnya.;malah akan jadi ‘counterproductive’ pula bagi masyarakat Islam umumnya dalam usaha memberi ruang dan peluang bagi masyarakat islam mengambil tempat yang gah dalam dunia moden ini
.
7.Asas perjuangan adalah sama ia itu islam. Kontradiksi dan serta tidak keseragaman pendekatan boleh diatasi sekiranya kita memperdanakan kebenaran, cintakan ilmu,keadilan dan keikhlasan,hormat-menghormati dan bertanggungjawab.

8.Semoga mercutanda kita ialah ‘ Islamic Renaissance’ dimana Malaysia akan dijadikan model
.
9.Cetusan ini kita ibaratkan kuntum bunga yang mengepal dan mengembang sambil disimbah dan dibasahi sinar matahari pagi.

10.Kalau barat mengambil masa 300 tahun dari kurun ke-14 hingga kurun ke-16 untuk menjelmakan renaissancenya kita harus lebih deras lagi mencapainya dalam jangka kurang 100 tahun post merdeka..

No comments:

Post a Comment