Monday, 29 June 2009

Khalifah Najib Ibni Razak

Najib;

"I thanks for their trust in me..I aspire to carry out the trust and responsibilities
to the best of my abilities in addressing all chalenges faced by UMNO and Barisan Nasional."~NST3/11/08

Buana Suara;

"Najib akan dipersoalkan diakhirat sekiranya cakap tidak serupa bikin."


Sayidina Ali Abi Talib

BISMILLAHIRRAHIMANIRRAHIM

“ DAN DEMI MASA, SESUNGGUHNYA MANUSIA DIDALAM KERUGIAN MELAINKAN MEREKA
YANG BERIMAN DAN BERAMAL SALIH DAN SALING BERPESANAN DENGAN KEBENARAN SERTA BERPESANAN SUPAYA SABAR”


( PETIKAN SURAT SAYIDINA ALI BIN ABI TALIB KEPADA MALIK AL – HARIS AL ASYTAR, GABENOR MESIR )

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang…………….

Ketahuilah wahai Malik, bahawa kami telah melantik kamu sebagai Gabenor sebuah Negara yang dahulunya pernah diperintah oleh kerajaan yang adil dan zalim. Orang akan memerhatikan tingkahlaku orang –orang yang sebelum kamu. Bercerita tentang orang lain, sebenarnya orang sentiasa memuji mereka yang membuat kebaikan. Oleh itu hendaklah kamu jadikan pekerjaan yang baik sebagai harta yang paling berharga kepada kamu……………

Sematkanlah semangat cinta, kasih dan sayang di hati kamu terhadap rakyat……….

Sesungguhnya orang biasalah yang menjadi benteng kekuatan Negara dan agama. Merekalah yang akan menentang mussh. Oleh itu hendaklah kamu berhubungrapat dengan orang ramai dan menitikberatkan hal kebajikan mereka.

……… Selalulah mengadakan perjumpaan dengan orang –orang yang tertindas dan dihina secara berseorangan tanpa ditemani oleh pengawal atau penolong- penolong kamu. Dengan cara itu golongan fakir miskin ini akan dapat meyuarakan masalah mereka tanpa segan dan takut. Kami pernah mendengar Rasulullah bersabda, “Tidak ada bangsa atau masyakarat yang dianggap mulia jika orang yang kuat ( berkuasa ) tidak membantu orang yang lemah’. Hadapilah kata- kata kesat mereka dengan perasaan yang tenang. Janganlah kamu marah jika mereka tidak dapat menjelaskan kenapa mereka tidak puas hati dengan pemerintahan kamu.”

Sekiranya kamu memberi sesuatu kepada mereka , berilah secara ikhlas. Sekiranya kamu tidak mampu memberi apa-apa kepada mereka, terangkanlah dengan tulus ikhlas. Kemudian terdapat beberapa perkara yang perlu diberi perhatian segera. Antaranya menerima cadangan yang di ajukan………… walaupun perkara ini akan menyusahkan para pegawai kamu. Sekiranya ini tidak dilakukan mereka akan membawa masalah yang lain pula.

Kemudian, janganlah sekali- kali kamu mengasingkan diri daripada rakyat kamu. Sikap sedemikian memberi erti kamu sengaja tidak dapat membezakan di antara yang betul dan yang salah, antara kebenaran dan kepalsuan. Sesungguhnya pemerintah itu adalah seorang manusia biasa. Dia tidak mungkin akan mendapat gambaran yang tepat mengenai mereka membezakan di antara kebenaran dengan kepalsuan. Sebenarnya kamu berada dalam salah satu golongan iaitu samaada kamu seorang yang adil atau tidak adil. Kalau kamu seorang yang adil, kamu tidak akan mengasingkan diri dari rakyat, kamu akan mendengar dan menunaikan permohonan mereka. Sekiranya kamu tidak adli, rakyat pula akan menjauhkan diri dari kamu. Janganlah kamu merasa bosan mendengar aduan- aduan mengenai perkara- perkara yang di lakukan oleh pegawai kamu atau mendengar rayuan- rayuan dari rakyat kamu.

Janganlah kamu menjanjikan sesuatu kepada rakyat kemudian tidak di tunaikan, sikap demikian di murkai oleh Allah dan di marahi oleh orang ramai. “ Amat besar kebenciannya disisi Allah – kamu memperkataan apa yang tidak kamu melakukannya"

1 comment:

  1. Najib bukan Imam Khalifah Agung Umat Islam

    http://ibnuyassir.blogspot.com/2010/10/najib-bukan-imam-khalifah-agung-umat.html

    ReplyDelete