Friday 5 June 2009

Muhyidin: Batu Derhaka


Muhyiddin tegur Utusan
Rahmah Ghazali | Jun 2, 09 7:00pm

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menegur akhbar Utusan Malaysia kerana menyiarkan artikel yang didakwa mempunyai unsur perkauman.

Beliau mengulas artikel yang disiarkan dalam akhbar tersebut bertajuk 'Melayu dikhianati' yang ditulis oleh Awang Selamat.

Artikel tersebut antara lain menyifatkan kaum bukan Melayu membuat tuntutan yang didakwa oleh Awang Selamat melampaui batas.

Walaupun tidak mengikuti tulisan itu, kata Muhyiddin, beliau mengingatkan akhbar berkenaan supaya menghormati kaum lain di negara ini.

"Mereka yang diberi kewarganegaraan adalah rakyat Malaysia, tak kira mereka Melayu, Cina atau India," katanya kepada pemberita dalam satu sidang media di Kuala Lumpur.

Muhyiddin, yang juga timbalan presiden Umno, turut mengingatkan akhbar-akhbar lain agar memahami perkara tersebut pada masa akan datang.

Kata Muhyiddin, nasihatnya itu bertepatan dengan konsep 1Malaysia yang disarankan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang menekankan soal kesatuan di kalangan rakyat Malaysia.

"Itu (konsep 1Malaysia) sangat penting sebab kita tidak mahu mewujudkan sebarang ketidakpuasan hati di kalangan kita.

"Kita berada dalam keamanan sejak 52 tahun lalu, dan kita telah membina hubungan baik dan kita seharusnya menyambung dan menghormatinya," katanya.

Semalam, bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Zaid Ibrahim membidas artikel yang disiarkan dalam utusan Malaysia itu dan menyifatkannya mempunyai unsur perkauman.

ARKIB : 31/05/2009
Utusan Malaysia
Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata: ''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka.

Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut?

"Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''. Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat


Kata Kawan-kawan:

"Tatkala kita menerima seseorang itu sebagai sahabat baik kita, kita sentiasa menginginkan agar dia memperoleh kebaikan, dan pada masa yang sama kita juga berharap agar dia sentiasa berada dalam keadaan baik dan selamat. Kita mengambil berat keadaannya, tidak kurang kita turut membantunya dalam serba-serbi kehidupan peribadinya. Seorang sahabat yang baik, adalah sahabat yang mengenang jasa dan pengorbanan sahabatnya yang lain. Dalam susah dan senang - mereka tetap akan sentiasa saling menyokong, dalam suka dan duka mereka tetap saling berteguran, dan dalam kegelisahan, mereka saling membantu. Itulah persahabatan, dan bukannya menikam dan menunjukkan permusuhan dengan kita dari arah belakang"

Kata Prof.khoo kay Kim:

"Sebenarnya British lebih mengiktiraf Melayu sebagai warga asal Malaya.Kalaulah Cina atau India membuat salah, mereka akan dihantar pulang oleh British ke Negara China atau India, tetapi bila Melayu bersalah mereka hanya dibuang daerah, bukan dihantar ke Indon...2.. Melayu dianggap tuan di negara ini.Ini adalah sebenarnya telah termaktub didalam perlembagaan. Sebab itu majlis Raja-raja terdiri hanya daripada orang-orang Melayu. Maka, Kaum Melayu sebenarnya telah 'dipertuan'kan oleh semua bangsa didalam Malaysia ini (seperti dalam kes Yang Dipertuan Agong). Maka, hak-hak istemewa Melayu tidak wajar disangsikan.“The Chinese as a race are all over the world. They commonly have three names compared to the mainland Chinese whose names are only two. Tan by her surname could trace back her ancestors from Mainland of China”. “The leaders in China have asked all overseas Chinese to domicile peacefully, to respect local customs and inhabitants, as Mainland Chinese are reluctant to have them back in China . Chinese in Malaysia became citizens via Jus Solai by August 31, 1957 which not many countries in the world have practiced this”.

Buana Suara Kata:

1."Muhyidin!! jangan gila kuasa sehingga asal usul pun dah lupa. Yang menggangkat En. Muhyidin jadi YB adalah orang melayu. Yang angkat YB jadi YAB.Timb.Perdana Menteri pun adalah orang Melayu.Jangan jadi kacang lupakan kulit.Tanpa UMNO pada PR 12 baru-baru ini BN sudah hilang kuasa. MCA,MIC,Gerakan kalah teruk.Tidak payah nak mengada-gada. Orang dah nak tikam belakang pun masih kita hendak bersopan santun. Belajar banyak-banyak dengan Pro. Khoo Kay Kim. Dia tidak segan pun bercakap benar walaupun berkait dengan bangsa dan darah daging beliau".

2." Dalam setiap piliharaya calun-calun MCA dan kesemua calun MIC diletakkan dalam kawasan Mejoriti Melayu. Bila ditanya kenapa begitu?" pemimpin sentiasa menjawab, " Kita kena jaga hati mereka".

3." Apabila melayu tanya kenapa disetengah-setengah tempat majoriti orang Cina tidak diletakkan calun Melayu?" Pemimpin sentiasa menjawab,"Tidak boleh! kita kena jaga hati mereka. Nanti mereka kecil hati"

4." Habis TPM ingat Melayu ini tidak ada hati? BABI pun ada hati dan otak, inikan bangsa bernama Melayu".

5." Dulu cium keris kena minta maaf. Maka melutut dan merangkak-rangkak Hishamudin macam menyembah berhala mohon maaf. Peristiwa ketuk-ketampi bogel, maka melayang-layang wakil kerajaan memohon maaf ke Negara Tiongkok.Kalau rakyat tiongkok tidak apa lah tetapi akhirnya dikesan bukan warga tiongkok. Maka habislah wang malaysia".

6."UMNO parti Melayu, pinggirkan perasaan melayu, banyak jaga hati orang bukan Melayu. Bagus..Saya menyeru orang-orang Melayu supaya bangkit. Kita tentang pemimpin-pemimpin yang menggunakan nama UMNO untuk kepentingan peribadi dan kroni-kroni mereka. Parti UMNO adalah parti orang kampung.Rohnya yang keramat adalah roh orang kampung. Jangan lalai. Anak-anak orang kampung mampu bangkit bagai Jebat kalau dianiayai".

Kata orang muda:

"tulisan awang xsalah.. kami generasi muda ini terasa seperti di khianati oleh umno..bukan bangsa lain..oleh umno sendiri..aku bkn dari mana2 pihak..sbb aku tahu politik ni kotor..aku generasi muda ni harap pemimpin2 semua ubah sikap masing2..jgn pk kami ni muda kami tidak tahu yg mana betul n salah..umno akan jatuh kalau golongan muda seperti kami menolak umno..cuba bandingkan rumah nik aziz dengan rumah anuar musa? bagai langit dengan bumi bezanya!! kami golongan muda memerhatikan benda2yg semacam itu..jgn pk kami buta mata n hati..igtlah pesanan kami..kalau umno ini tidak pernah berubah mmg penggal ini merupakan penggal terakhir bagi umno..aku sayangkan bangsa aku n agama aku..tapi umno menolak islam..byk kes yg menunjukkan umno menolak islam..jgn igt kami org muda kami tak tahu..kami bkn dengar ceramah pembangkang..kami kaji sendiri semua bende ni dari pemerhatian kami..

Usah dibanggakan konsep 1Malaysia kalau hati dan perasaan bangsa sendiri dipijak-pijak di 1Malaysia.

1 comment:

  1. Mahyuddin

    Apa benda yang kau malalut ni. 1 Malaysia tu Bagus. Tapi kena ingat sikit MELAYU tu yang manjadikan kau TDM. Kalau di tengok pada BAR Graph, memang tinggi untuk kau. Tapi dalam 4 komponen BAR Graph tu, yang paling membantu kau ialah MELAYU. Buat kenyataan dengan daya analisa sikit. Kalau camni statement kau, biar Muhammad Taib jadi TDM. Dah tentu...

    Cepo

    ReplyDelete