Tuesday 30 June 2009

Penampar Jepun Nik Aziz Di Manik Urai


Kebanyakkan akhbar akhir-akhir ini mengulas tentang Nik Aziz. .Macam-macam ada. Ada yang siar Nik Aziz cabar PM berdebat. Ada yang mengulangi kata-kata Nik Aziz tentang UMNO bagaikan Kominis dan ajaran ‘Ayah Pin’. Akhbar arus perdana pula macam biasa, lebih kedepan dalam kesempatan ini untuk mempropagandakan tentang moral dan kesongsangan Nik Aziz.

Walau bagaimana pun saya percaya bahawa ia tidak membawa makna apa-apa pun kepada pengundi Manik Urai. Semakin dekat dgn penamaan calon semakin hebat lah serang menyerang. Itu sebenarnya adalah proses biasa sewaktu pilihanraya. Parti-parti yang bertanding akan cari kesempatan dijadikan sesuatu sebagai isu politik. Kadang-kadang dengan terlampau ghairah mereka gagal menilai setengah-setengah isu boleh ‘backfire’ buntut sendiri.

Tindakan khairi dan konco-konco yang membuat laporan polis tidak memberi impak langsung kepada rakyat Manik Urai. Rakyat Manik Urai akan tersengeh-sengeh sinis sahaja. Orang Manik Urai lebih faham dengan bahasa kampong yang digunakan oleh Nik Aziz.Orang Manik Urai malas nak faham kenapa laporan polis dibuat. Anggapan mereka tidak lain dan tidak bukan ialah untuk mengena Tok Guru mereka. Sama dengan kerakusan Yahudi di Israel. Lagipun yang membuat lapuran itu bergelumang dengan tuduhan korupsi dan salah laku masa pemilihan UMNO dulu. Cuma SPRM ‘diroadblock’ dan ‘dispeed-trapkan’

Saya nak buat perbandingan macam ni. Di Manik Urai kalau ada seorang yang datang dan bercerita dikedai-kedai kopi dengan mengatakan beliau pernah bertemu khairi,atau Hishamudin minum sambil mabuk-mabuk dengan putri UMNO di beberapa Pub disekitar KL,pasti orang yang mendengar akan percaya bulat-bulat. Berbeza pula kalau ada tukang cerita yang datang membawa bari beliau pernah bertemu Nik Aziz dan Hadi sedang bergurau-senda dengan Muslimat atau Srikandi di sebuah pub di KL, tiada siapa akan mempercayainya. Malah silap haribulan makan penampar Jepun di Manik Urai. Dalam dua siri cerita ini tentu sekali cerita pemimpin UMNO akan mendapat perhatian awam. Ringkasnya untuk ‘character assassination’ lebih senang terhadap pemimpin UMNO berbanding pemimpin PAS.

Cerita macam ini bukan setakat dikampung seperti Manik Urai sahaja,malah kalau disebar ke kampus-kampus saya yakin warga kampus terus mempercayainya. Itulah yang dinamakan persepsi. Orang tidak akan percaya Nik Aziz mabuk.Orang tidak percaya Hadi mabuk dan kaki perempuan. Sebaliknya orang akan lebih percaya Khairi dan Hisham lebih berpotensi melakukan itu semua.

Cuba pula kita positifkan cerita dengan menjaja bahawa Khairi dan Hisam boleh menjadi imam sembahyang. Orang tidak akan percaya. Orang lebih percaya mereka ni pemabuk walaupun mereka ini tidak begitu. Dan kalau pun Khairi dan Hishm datang ke Manik Urai dan mengimam solat dikatakan berani pada solat zohor dan asar. Kerana bacaan ’boleh disembunyikan'. Dan kalau sembayang Magrib atau Isyak ceritanya jadi lain pula. Bacaan sumbang dan tidak betul lebih menyerlah daripada menjadi imam solat.

Itu lah contoh beza persepsi diantara pemimpin PAS dan UMNO macam bumi dengan langit hijau.

Disinilah berlakunya silang budaya yang amat ketara diantara UMNO dan Pas. Saya nak tanya berapa orang kah yang berani berdemonstrasi apabila Nik Aziz kata Tuhan juga mencarut,dengan Iblis dan Syaitan boleh berkawan, orang UMNO kafir, UMNO Komunis, ajaran sesat dan seumpamanya?

Ulama lain yang tidak ada kepentingan juga tidak berani menyangah. Dimana Pendakwah bebas? Mereka juga bisu. Dimana Ulama UMNO? Mereka juga bisu. Kalau ada seorang dua, apakah mereka bersedia kalau Nik Aziz ajak berdebat. Tentu mereka juga tidak sanggup. Sebenarnya lontaran berdebat Nik Aziz itu adalah ‘political stunt’.Tetapi apabila UMNO dan media membesar-besarkan isu itu mencerminkan UMNO sebenarnya 'dayus'.

Terbaru umum tahu betapa marahnya Nik Aziz pada Hadi dan Nasha kerana kerajaan perpaduan. Lebih lagi perpaduan dengan UMNO. Sedangkan dalam Islam semuanya bersaudara. Apa hukumnya bila ada saudara yang tidak suka saudara bersatu. Tetapi PAS semakin kuat.

Pas ibarat anjing. Malam2 anjing selalu buat bising dan bergaduh diantara mereka, tetapi ironisnya mereka akan bersatu kalau babi melintasi kawasan mereka. Mereka akan sama-sama mengejar babi yang sesat itu. Itu lah budaya yang telah didoktrinasikan oleh parti Pas. Dalaman mereka terkawal.Tidak seperti UMNO. Umno 50 tahun lagi tidak akan dapat budaya begini. UMNO lebih gila untuk menawan jawatan daripada menawan parti lawan. Mereka bergaduh sehinggakan babi boleh melintasi kawasan mereka sebebas-bebasnya.

Sukarno pernah berkata sekiranya satu-satu bangsa itu mengidap penyakit selama 50 tahun,mereka perlu 51 tahun untuk mengubatinya.

3 comments:

  1. Buana,

    Satu penterjemahan yang menarik.

    Harap harap UMNO mempelajari teknik ini didalam mengharungi masa mendatang.

    ReplyDelete
  2. nik aziz cakap pakai luttut maa...atau dia ni kerabat ayah pin....haiyaaa.

    ReplyDelete
  3. salam pakteh,
    terima kasih.Harap berkunjung lagi. Minda sentiasa terbuka untuk berdiskusi.

    ReplyDelete