Wednesday 10 June 2009

Tun Mahathir Rakan Kongsi Iblis


Pembakang tetap perlu: Dr M

SHAH ALAM: Kerajaan perpaduan berasaskan satu parti pemerintah tanpa pembakang, tidak baik untuk politik Negara, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Muhamad.

Beliau berkata, Negara memerlukan pembakang bagi memberi keseimbangan terhadap pentadbiran kerajaan yang memerintah supaya ada pihak membuat teguran.

“ Ini sesuatu yang tidak sihat…tanpa pembakang adalah umpama sesorang itu tidak ada cermin untuk melihat samada dia cantik atau tidak”…bla..bla..bla..

“Jika begitu tidak bagus lah, jika mahu perpaduan tidak bolehlah antara melayu dan melayu sahaja, nanti kaum cina akan berpakat dengan cina pula, begitu juga dengan kaum India”…Bla..bla..bla..

Dr Mahathir juga berkata, kerajaan perpaduan tidak mendapat sokongan DAP dan PKR menyebabkan PAS bergerak berseorangan kea rah melaksanakan impiannya.

(Petikan dari Berita Harian Rabu 10 Jun 2009)

Komentar Buana Suara:
1.Hanya sahabat karib IBLIS di langit dan SYAITAN di bumi sahaja tidak suka kepada perpaduan orang-orang Islam.

2. Sejarah telah tercatat betapa Mahathir menggunakan cermin bukan untuk melihat didalam cermin ‘kehandsomannya’ , tetapi sering kali mengutuk cermin apabila cermin itu memberi imej hidung besar beliau yang mirip hidung ‘yahudi’itu.

3.Beliau memaki hamun dengan mata terbeliak memarahi cermin berkenaan.

4. Tabiat buruk amalan politik Machiavelli yang beliau amalkan selama ini telah terserlah. Gagasan baru diutarakan. Belum diletak atas landasan. Sebelun ‘take-off’ sudah hendak ditarik. Apa ini?sudah dihentaknya dengan berbagai ugutan.

5.Pola-pola politik sedia ada perlu dikaji dan diubah secara beransur-ansur bagi memberi ruang baru yang kreatif dengan cabaran-cabaran semasa. Dengan itu tahap ‘demokrasi matang’ yang mantap dapat dihasilkan.

6.Jangan selalu mempolitikkan cadangan orang lain. Yang menjadi masalah pada sepsis UMNO ialah menggagap mentaliti orang lain tidak ada klas. Inilah penyakit yang berakar umbi dikalangan UMNO.Kita kena ingat Singapura pernah diselamatkan dari todak oleh seorang kanak-kanak. Mungkin cerita itu satu dogengan tetapi moral kiasannya amat tinggi nilainya.

6.Budaya murni harus diterapkan dalam budaya kepimpinan Malaysia.

7.Politik bercorak ‘ethnicity’ perlu difikirkan oleh PAS dan UMNO. ‘Peaceful co-existence’ melalui kerajaan Perpaduan menjadi intipati pengujudannya.Dari kenyataan Hadi PAS akan membuka keahlian kepada semua bangsa tidak kira Agama. Ini satu perkembangan yang positif.Rahmatan-Lilalamin akan kita miliki bersama.

8. Dulu ‘Melayu mudah lupa atau Haprak’luahan Tun ditujukan kepada melayu. Mungkin atas rahmat Allah SWT, melayu telah buat kajian atas keluhan itu. Maka ujudlah cadangan Kerajaan Perpaduan. Tetapi melalui komen beliau di Shah Alam kelmarin, mengambarkan beliau sebenarnya Melayu yang mudah lupa dan haprak itu.

9.Tun juga lupa tujuan utama dan konsep Dasar Penerapan Nilai-nilai Islam yang berbunyi:

“Nila-nilai Islam yang hendak diterapkan ia lah nilai-nilai yang akan Berjaya mendirikan sebuah Kerajaan yang berkesan dari segi keamanan, keselamatan dan pembangunan yang mampu menyaingi pemerintah-pemerintah lain.Pemerintah yang betul-betul menerap nilai-nilai Islam tetap akan berjaya. Tetapi jika tafsiran berkenaan dengan nilai-nilai Islam adalah sempit atau gagal, maka yang salah bukan ugama Islam tetapi mereka yang membuat tafsiran yang salah.”

Menurut kerajaan lagi, rasiaonale dalam mengambil nilai-nilai Islam ialah kesedaran bahawa untuk memelihara martabat bangsa Malaysia , mereka perlu mempunyai identiti yang kuat. Elemen paling pokok yang diperlukan untuk membentuk identity Malaysia ini ialah nilai-nilai murni,melalui penghayatan nilai-nilai ini, Malaysia akan dihormati oleh mata dunia(Jabatan Penerangan Malaysia,1991:33-35).

10. Dalam masa yang sama PAS juga wajib mengemukakan plan Kerajaan Perpaduan ini dengan teliti serta bersedia melakukan apa-apa pengubahsuaian cadangan daripada masyarakat umum.jangan mengambil sikap yang ‘rigid’ dalam perkara sepenting ini.

11. Saya rasa Tun juga impikan kebejatan moral dan akhlak diperbetulkan.Saya sebagai rakyat menyeru agar Tun dan rakan-rakan dalam UMNO keluar dari kepompong ‘bebalism’ yang merugikan ummah.Kejelekitan dengan puak-puak masing-masing akan merugikan semua.

12.Soal parti-parti dalam Pakatan Rakyat lain seperti DAP dan Parti KeAdilan tidak bersetuju dengan gagasan ulama PAS tidak perlu Tun mengambil berat sangat. Nik Aziz pun pernah berkata, “PKR bukan parti Pas. Itu parti mereka. Nak hidup atau mati pun mereka punya pasal.Kita ada cara kita” .

13.PKR dan DAP boleh jadi pembangkang. Mereka akan jadi cermin demokrasi di negara ini.

14.Sesungguhnya syak wasangka diantara satu sama lain tidak akan memberi menafaat langsung kepada kita semua.Semoga Najib dan Muhyidin,Hadi, Nasa dan Nik Aziz akan dibantu oleh segala malaikat dari langit dan manusia dibumi berusaha agar gagasan ini menjadi realiti.

2 comments:

  1. ala le ko ni ngarut. mahathir ckp kalau takde langsung pembangkang dalam malaysia ni... dia bukannya bangkang kalau PAS dgn UMNO bergabung untuk perpaduan Melayu...

    kalau PAKATAN dan BN bergabung jadik kerajaan, aku pun tak nak... dalam parlimen, semuanya lepas nanti.. takde org pun nak bangkang..

    ko ni baca le betul betul.. jgn nak ckp org tu kawan iblis ke apa ke... sedangkan nik aziz dulu pun ckp, kalau kawan dgn setan pun takpe.. sebab tu dia kawan dgn DAP...

    siti anoniliza

    ReplyDelete
  2. ini berita sebenar:

    di mstar mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/6/10mstar_berita/20090610105040&sec=mstar_berita

    TK.

    ReplyDelete