Monday 13 July 2009

PAS Mampu Buat UMNO Parkinson Di manek Urai

1. Saya tidak terkejut, tetapi terpesona mendengar cerita menarik dari Manek Urai. Kawan yang saya kenali ada memberituahu saya bahawa beliau telah ditugaskan untuk mengurus kenderaan bagi menggangkut pengundi pada hari pembuangan undi. saya percaya beliau memang ada pengalaman mengendalikan tugas begini di tempat sendiri. Dan dalam keadaan normal.
Untuk itu beliau telah merancang dengan baik. Kawan itu telah mendaftar beberapa buah kenderaan sesuai dengan jumlah pengundi yang telah dikenalpasti menyokong UMNO. Pada mesyuarat pertama satu taklimat telah disampaikan dengan teratur dan tertib. Tuanpunya kenderaan hadir dan merancang bersama. Sesuai dengan kesanggupan mereka, kawan itu telah menyerahkan wang sewaan dan wang peruntukan petrol kepada tuanpunya kenderaan.
Petang 13/07/09 beliau telah memanggil satu perjumpaan dengan para petugas tadi untuk taklimat akhir. Malangnya tidak seorang pun yang hadir. Kemudian beliau telah dimaklumkan bahawa tuanpunya kenderaan meminta wang tambahan. Kalau tidak mereka tidak akan keluar pada hari mengundi. What the hell is going on. Macam-macam.
Kemudian beliau telah membuat keputusan untuk mengarahkan kenderan rakan-rakan yang datang bertugas mengantikan kenderaan yang telah 'boycott' perancangan beliau.
Masalah yang timbul ialah petugas baru ini bukan orang tempatan. Pastinya pergerakan akan terbantut kerana mereka tidak mengenali para pengundi yang menyokong BN. Salah haribulan terangkut para penyokong PAS.
2. Saya ada juga maklumat yang mengatakan kekecuhan berlaku diantara peti undi dengan satu peti undi lain ia itu berkenaan dengan perbelanjaan dan 'sedekah'. Ada yang menerima sedekah RM1000 dan ada yang hanya menerima RM100. Impaknya ialah para pengundi membuat spekulasi bahawa wang yang sepatutnya mereka terima telah dikebas dikebas 'kaum pendatang'.
3.Kawan itu juga memaklumkan bahawa Ketua Peti Undi tempat beliau ditugaskan sentiasa tidak dapat hadir mesyuarat. Kononnya sibuk dengan perniagaannya. Maklumlah musim ini. Laba besar. Tetapi saya syak dia telah termakan racun musuh.
Sehubungan dengan itu, dari dua cerita di atas saya boleh buat kesimpulan bahawa musuh telah berjaya melancarkan satu 'perang saraf' yang mengharu-birukan saf perang UMNO. Mungkin cerita ini disebarkan oleh angkatan 'geraksaraf PAS'. Dan mereka berjaya melaksanakannya dengan berkesan.
4.Saya ada menanyakan kepada seorang 'VIP' dalam bahagian Kuala Krai untuk mendapat kepastian maklumat yang saya dapat terdahulu bahawa ada elemen 'kerat-mengerat' sesama sendiri. Jawapan yang saya terima ialah, "That is usual bro'. Dari statement itu, ia membawa makna bahawa perkara cantas adalah perkara biasa dalam UMNO. Ia satu budaya.
5.Maklumat dari rakan lain pula mengatakan kalau RM50 pun kebas apatah lagi RM yang banyak. Orang Manek Urai mengsyaki terdapat jentera yang tidak amanah dalam UMNO. What the hell is going on.
Apa yang saya hendak jelaskan disini bahawa dalam peperangan macam-macam boleh terjadi. Musuh akan sentiasa mengadu-domba saf lawan supaya bercelaru dan berpecah-belah. ini sebahagian daripada 'The Art Of War'. Saya amat faham dengan Cikgu Rahim dan Fatah dalam menyusun strategi PAS.
Akhir kalam, PAS melaksanakan 'The Art Of War' tetapi UMNO dengan 'The Sleeping Beauty' dan penyakit 'claptomania'.
Semoga maklumat ini tidak betul.
'SELAMAT MEMILIH KEPADA PENGUNDI DUN MANEK URAI'.

No comments:

Post a Comment