Wednesday 22 July 2009

Teoh Beng Hock

Ada dua orang pakar jenayah mengemukakan beberapa teori yang boleh menjadi alasan jika teoh membunuh diri:
  1. Tekanan mental lepas disoal siasat
  2. Marah dan kecewa yang amat sangat kerana tidak percaya ketelusan siasatan
  3. SPRM menemui bukti yang boleh membabitkan pemimpin yang disiasat
  4. SPRM menemui sesuatu yang mengaibkannya atau keluarganya atau kenalannya dalam komputer riba yang dirampas
  5. Rasa bersalah selepas membuat pengakuan
  6. Menerima ancaman terhadap nyawanya atau keluarganya kerana mangsa dikatakan saksi penting SPRM

Kedua-duanya tidak menolak kemungkinan Teoh dibunuh:

  1. Teoh ditolak dari bangunan itu
  2. Dikejar 'was connered' mangsa melompat sendiri kerana ketakutan
  3. Dibunuh terlebih dahulu sebelum dicampak keluar

Teori Buanasuara:

  1. Bunuh diri~Bunuh diri adalah suatu kebiasaan bagi bangsa Cina. Apatah lagi Kes ini melibatkan pemimpin,parti dan Kongsi Gelap. Bagai Apek dalam cerita Madu Tiga, "Hidup pun susah, mati pun susah". Bagi Teoh lebih baik mati daripada hidup. Habis cerita.
  2. Dibunuh~ Bunuh membunuh adalah amalan biasa dalam kelompok Kongsi Gelap. sesiapa yang membocorkan rahsia mesti dihapuskan serta merta.

Nota:

Teori ialah satu andaian tentang sesuatu kejadian yang boleh menjuruskan kepada siasatan dan kajian tentang sesuatu kes sehingga ianya dapat dibuktikan kebenarannya.

So, mana-mana parti usah sibuk-sibuk. Tak payah pegang lilin. Tak payah berdemonstrasi. Tak payah menjerit-jerit. Buang masa. Jom buat kerja lain yang wajib pada diri dan masyarakat. Bab siasat-menyiasat sudah ada pasukan yang bertanggungjawab. Tunggu dahulu keputusan siasatan. Jangan ganggu pasukan siasatan dengan beranika ragam agenda politik murahan.

Selepas siasatan, Pendakwaan akan dilakukan. Pendakwaan akan dibuat di Mahkamah. mahkamah pula ada berjenis-jenis Mahkamah. Pendekkan hujah, banyak lagi proses yang mesti dilalui sebelum seseorang itu disabitkan.

Nuar Brain jangan buat-buat tak faham. Kan awak banyak pengalaman berhubung dengan sesuatu dakwaan dan hak-hak individu dari segi undang-undang. Tunggulah dulu. Kalau ada salahlaku dalam siasatan atau seumpamanya, barulah kita sama-sama jeritkan untuk tubuhkan Badan Siasatan DiRaja.


No comments:

Post a Comment