Monday 6 July 2009

Peraih Atau Pariah Di Manik Urai


Hari ini akan bermulalah kempen secara sah sekiranya ada pertandingan di Manik Urai. Manik-manik peluh pun mengalir dan membusukkan ketiak masing-masing.

Sejak pengumuman Calon ;kata mengata tentang akademik calon terdengar disana sini. BN mendahului dengan berbagai promosi melalui media-media cangih manggih tentang calon mereka.

PAS pula selamba gila menjawab dan menangkis kata-kata menghina calon mereka yang dianggap tidak berilmu.

Hakikatnya dalam politik kampung, Orang ngaji tinggi ada sijil bergulung-gulung besar tikar mengkuang pun tidak semestinya boleh menang dalam pilihan rakyat. Kalau nak kerja gomen memang kita akui sijil mesti banyak , besar-besar dan tinggi-tinggi macam menara Petronas. Manik Urai sebelum ini telah memperjelaskan argument saya. Dan ada kaitan dengan budaya sebagaimana entri saya kelmarin. Di bawah ini pula saya ‘simplify’ rasionalnya;

Allahyarham Ismail Yaacob(Pak Su Weil) tidak pernah kalah dalam setiap pilihanraya. Beliau tidak ngaji tinggi. Sijil apa pun tidak ada kecuali satu sahaja. Sijil Nikah. Namun Pak Su Weil mampu menewaskan lawan-lawan beliau yang kononnya ada sijil besar tikar semuanya.

Pada pilihanraya 2004 Pak Su Weil direhatkan. Mungkin nak ganti dengan budak yang ada sijil sekolah. Sijil yang tidak besar tikar pun tak apa asalkan ada sijil. Besar nyiru pun jadilah asakan ngaji dan ada sijil. Atau mungkin nak bagi peluang pada muka baru sebab Pak Su Weil ni lama sangat dah jadi YB. Walhasilnya….PAS pun diceraikan oleh pemilih Manik Urai dengan talak 53 undi.

Pada 2008 ‘Qoran Buruk’ diambil balik dan dicalonkan oleh PAS untuk bertanding semula. Walaupun sijil nikah sahaja yang ada pada Pak Su Weil. Lawannya Zul dari UMNO yang mewakili BN. Zul khabarnya ada banyak sijil berbanding dengan Pak Su Weil. Sijil Sekolah ada, Sijil Nikah ada .Sijil Kontrakor pun ada. Zul ada kelebihan berbanding dengan Pak Su Weil. Akhir kalam, Zul kalah dihujung kalam pengundi Manik Urai. Pengundi Manik Urai ceraikan UMNO dan BN dengan Talak 1,352 undi

Kali ini UMNO kemukakan manusia yang ada bermacam-macam sijil. Bukan setakat besar dan tinggi sijilnya, malah berbagai warna. Warna-warni. Baunya tidak terkira menusuk kalbu. Bagaikan Putera mahkota dijulang.

Sebaliknya Calon PAS ditertawakan oleh jentera UMNO. Budak tak ngaji. Jual ikan. Ada kata-kata angkuh kononnya kalau nak jadi calon PAS lekas-lekaslah jadi peraih ikan. Bagi saya dia ok juga jadi peraih tidak pariah macam setengah manusia dalam UMNO. Yang ada sijil tu belum pasti lagi berjaya atau tidak kalau jadi peraih. Peraih ini tidak diberi tongkat. Pun berjaya. Wallahualam.

UMNO.UMNO!!! Angkuh,sombong, takbur dan riak masih mengalir lagi dalam jantung dan pembuluh diseluruh tubuh.

‘Selamat berjuang’

No comments:

Post a Comment