Friday 24 July 2009

Pelajar H1N1 Dihalau Macam Babi Di 1Malaysia


· UiTM SERI ISKANDAR CAMPUS CLOSED AS STUDENTS HAVE INFLUENZA-LIKE SYMPTOMS
IPOH, July 22 (Bernama) -- The Health Ministry has ordered the Universiti Teknologi Mara (UiTM) campus in Seri Iskandar, near here, to be closed for one week from today due to the sudden increase in the number of students to 280 from 55 yesterday with influenza-like symptoms.
Bernama via Yahoo! Malaysia News - Jul 22 08:30pm
· UiTM ALOR GAJAH MELAKA CLOSED IMMEDIATELY
KUALA LUMPUR, July 16 (Bernama) -- Universiti Teknologi Mara (UiTM) Campus in Alor Gajah, Melaka has been closed for nine days effective immediately following the outbreak of the Influenza A H1N1 at the campus since last week.

Buanasuara:

1. Dalam banyak-banyak IPT kenapa UiTM banyak terlibat? Maknanya,budak-budak Melayu ramai dijangkiti samada Virus H1N1 atau virus seumpamanya. Kenapa dan mengapa?
2. Saya dimaklumkan oleh seorang kawan(rakyat jembel di Tanah Merah);anak beliau adalah pelajar UiTM di Terengganu. Baru sahaja menjemput anak beliau dari kampus kerana UiTM tersebut ditutup akibat virus babi. Atas kesedaran beliau yang hanya bersekolah atap menanyakan samada anaknya telah menjalani pemeriksaan dikampus atau tidak. Anak perempuan beliau memberitahu tidak. Keesokkan pagi, beliau telah menghantar anaknya ke Hospital Daerah Tanah Merah. Beliau menceritakan sinario begini


  • Sebaik sahaja diberitahu kepada pihak perubatan bahawa anak beliau baru balik dari kampus UiTM kerana instituisi tersebut disyaki ada pelajar yang dijangkiti H1N1. Sebaik sahaja mendengar H1N1 dengan secepat kilat pegawai perubatan berkenaan mengambil dan memakai penutup pernafasan.

  • Beliau berasa amat kesal. Kesal kerana anak beliau telah bersama dengan seluruh keluarga sepanjang balik dari kampus. Ini bermakna beliau telah terdedah dengan jangkitan itu sekirannya anak beliau itu ada virus yang dibawa balik dari kampus.

  • Lebih teruk lagi ia akan menular keseluruh jiran dan kampung halaman .

  • tambahan pula kalau inilah cara menangani H1N1 beliau yakin seluruh negara akan mengalami wabak babi ini kerana pelajar-pelajar adalah datangnya dari seluruh pelusuk negara.

3. Mana SOP Kementerian Kesihatan dan pengurusan UiTM?

  • Kenapa pelajar-pelajar dihalau macam babi balik ke kampung masing-masing tanpa memastikan samada pelajar yang dibenar pulang itu benar-benar selamat.Tidak pembawa H1N1?

  • Kenapa pihak kementerian Kesihatan tidak memeriksa semua pelajar dalam kampus sebelum dibenarkan pulang ke pangkuan keluarga dan kampung halaman masing-masing.

  • Adakah kerana mereka menganggapkan budak-budak ini adalah anak-anak 'stupid malay'?
  • Adakah merebak itu lebih baik daripada mencegah?

4. Apa maksud 'rakyat didahulukan'? Apakah ia bermaksud rakyat jembel ini dahulu terkena berbagai penyakit. Atau bagaimana?????..


Najib keseorangan untuk membetulkan keadaan. Menteri-menteri lain masih lagi 'berbulan Madu'.


4 comments:

  1. buanasuara..saya rasa kebanyakan kita masih tak mengambil berat dan tak familiar sangat dengan penyakit H1N1 ini..Yang orang tahu kalau kena penyakit ini kena kuarantin. Saya pernah naik teksi di Kuala Lumpur bulan lalu. Salah seorang pemandu teksi yang terlebih dos peramah menyatakan kepada saya bahawa virus bermula seperti selsema biasa. Yang dipanggil selsema babi apabila mangsa yang terkena jangkitan selsema biasa pernah mengambil pemakanan yang membabitkan haiwan ini.

    Tetapi disebabkan kita tak bolehlah nak heboh-hebohkan kerana ianya berkait rapat dengan kaum maka katanya lebih baik Kerajaan hanya umumkan berapa yang telah dijangkiti penyakit ini. Entah betul entah ke tidak kata pemjandu teksi itu tapi agak betul kot sebabnya saya tengok sampai sekarang tiada data dikeluarkan tentang bilangan penyakit mengikut kaum yang terkena penyakit ini.

    ReplyDelete
  2. Lain kali kalau naik taxi jangan ckp pasal H1N1.
    Cuba tanya pasal politik. Mereka baut ulasan macam-macam pasal BN.
    Kadang-kadang bagus juga dapat imput drp dorang.
    Pemimpin-pemimpin kita tak naik taxi. Tak ada klas.
    Sebenarnya tak perlu hantar kursus pada pemimpin. hantar dorang naik taxi dan sembang-sembang utk dapat maklumat.

    ReplyDelete
  3. selamatkan blog anda dari di delete secara otomatik dari mereka yang tak bertanggungjawab. pada blog anda masih ada ikon flag blog di atas sekali. sila buangkan. ikuti langkahnya di ;http://arifomar.blogspot.com/2009/07/selamatkan-blog-anda-ambil-tindakan.html

    ReplyDelete